Näytetään tekstit, joissa on tunniste Raskas Joulu. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Raskas Joulu. Näytä kaikki tekstit

keskiviikko 21. joulukuuta 2011

Vain tähdet öistä avaruutta pukee loistaen ja ikuisuutta kaipaa avoin mieli. / Sydämeeni Joulun Teen - JP Leppäluoto

Nyt kyllä melkein pääs käymään silleen, että oikeasti unohdin tehdä postauksen lauantaisesta Raskasta Joulua vedosta Mussiikkikeskukselle.. Eksyin luonnoksiin ja totesin siellä olevan muutamia muitakin postauksia kesken, joista ainakin yksi pitää vielä tälle vuodelle saada tehtyä. Tähän postaukseen täysin liittymättömänä lätkäisen kuvan ehkä maailman parhaimmista joulukortista, jonka pari päivää sitten sain. Tack Jainaa!


Jos totta puhutaan, nii mulla ei ole joulufiilistä, ei sitten yhtään, vaikka kuinka aina koulusta tullessani napsauttelen jouluvalot päälle ja kasailin sohvani nurkkaan tuttuun tapaan joululahjoja ja on kaiken maailman joulutähtiä sun muita joka puolella. Lukio tappaa joulufiiliksen, ku huomenna on vielä biologian koe ja sitten alkaa munkin joululoma siivouksen merkeissä. Palaillaan kuitenkin viikonloppuun ja erityisen loistavaan konserttielämykseen. Musta alkaa tuntua, että musta on tulossa vanha ku aina käyn jossain hemmetin konserttisaleissa. Eiköhän se kuitenkin loppuosiolla vuodesta korvata?

Lauantaina junailimme itsemme Tanjan kanssa Kuopioon lähinnä pohtimaan missäs sitä syötäisiin. Rahatkin jäivät sille reissulle, joten ei mitään normaalista poikkeavaa sekään. Musiikkikeskus oli todella tyylikäs rakennus, kenties hiukan ahdistavakin joka puolella olevien peilien tähden. Saliin mentiin yläkerrasta ja siellä jonkinnäköiset alkomahoolitarjoilutkin taisi olla? Eh?

Kierrettiin koko sali ja löydettiinkin omat paikat, the 1 ja the 2 laidasta varsin nopeasti. Siinä sitten rupateltiin ja moikkailtiin tuttuja ja keikan alkua odoteltiin. Me käymme joulun viettohon muuten kävi alkuun erityisen hyvin, sopivan railakas! Joululaulun tiesin kuulevani, mutta en kolmantena? JP:n ensimmäinen biisi, joten tulkinnasta jäi puuttumaan jonkin verran, vähän myöhäisempään settiin tämä nii meikäkin tykkäilee.



Kaiken kaikkiaan keikalla kuultiin niin vakiokamaa, ettei liene yllätys että Sylvia, Sydämeeni joulun teen, En etsi valtaa loistoa, Tonttu, Pieni rumpali, Oi jouluyö, Valkea joulu, Heinillä härkien, Nissepolkka, Varpunen, Petteri, Ilouutinen, Ave Maria ja Ensimmäinen joulu kuultiin. Sitten settiin oli otettu myös pari uutta biisiä; Tulkoon joulu ja Jouluksi kotiin.




Erityisesti muhun kolahti Pieni rumpali, josta en ole koskaan välittänyt. Olipa kuitenkin sen verran kovantasoinen sekoitelma Aholaa, Leppäluotoa, Salmelaa ja Hietalaa että tämmönen biisinvihaajakin saatiin käännytettyä melkein tykkäämään, mutta vain melkein. ;) No ei, paras veto keikalta, pakko myöntää. Tulkoon joulu oli myös ihana kuulla, sillä se onkin yksi omista lempijoululauluistani. Vanhoista myös Nisse toimi JP:n vetämänä kuten aina, puhumattakaan Marcon Ensimmäisestä joulusta, joka lopetti setin varsinaisen osuuden.



Täytyy kyllä kuitenkin kiitellä Marcon Jouluksi kotiin tulkintaa, joka oli semmoinen että meinasi melkein tippa linssiin tulla. Se herra kyllä osaa tulkita! Ilouutisessa, Nissessä ja Petterissä oli ainakin varsin mukavat yhteislaulelot seisaaltaan yleisössä, mutta Varpusen laulattaminen jäi vaisuksi.. Mikä ihmisillä on ettei edes toisella kerralla voi sitä laulaa mukana, promillet puuttuu? Lähinnä kuulee vain oman, nuotin vierestä menevän laulun, joka ei sinällään ole erityisen kivaa kuunneltavaa.



Kaiken kaikkiaan keikka oli loistava ja muusikot keikan jälkeen melkoisen sekaisin. "Aivan helvetin loistavaa" kuului monenkin suusta ja eräillä ei ollut edes sanoja kuvailla keikkaa. Nappisuoritus siis! Kunhan ensin saatiin muusikot rupatettua kävästiin myös vaihtamassa pari sanaa Marcon ja Tommin kanssa ja päädyttiin sitten vielä kuvaankin? Noh, onhan tuosta edellisestä varmaan pari vuotta aikaakin.


Oli kyllä sen verran mahtava keikka, että seuraavalle onkin tiedossa melkoisen kova paikka olla parempi. Ehkäpä vuodessa taas aika kultaa muistot ja on taas mukava lähteä tutun porukan leadaamalle keikalle. Tästä reissusta kuitenkin kiitos kuuluu Tanjalle ja hänen äidilleen, muusikoille ja arvon laulajillemme.

Muutenkin haluan kiitellä ihmisiä, jotka mun kanssa on keikoilla kierrelly ja minun vittuuntumisia kuunnellu ja tottakai teitä, jotka luette blogia. Teette tästä hommasta vaan niin paljon kivempaa, kommentoikaahan ahkerasti, että saan hyviä tekosyitä skipata koulujuttuja. Postausehdotuksia olisi myös kiva saada, koska alkaa omat ideat olla melkoisen loppu muutenkuin vain musiikki/bändiesittelypostausten tekemiseen..
Mitä kiinnostaisi nähdä, videopostauksia, levyarvosteluita, mun levyhyllyä?

Rustailkaahan tuohon alemmaksi!

keskiviikko 23. marraskuuta 2011

Kuka kulkee nyt yksinään kalmistoon, kuka yksin näin kylmässä on? / Konsta Jylhän Joululaulu - JP Leppäluoto

Jälleen koitti minulle se aika vuodesta, kun kaivetaan levyhyllyn uumenista Raskasta joulua -levy ja uppoudutaan pohtimaan joululahjoja tärkeille immeisille. Ylleensä tämä pohdinta alkaa jo hieman aiemmin, mutta tällä kertaa koulujutut sotkivat ihan kokonaan mun normaalit kuviot. Istuin siis alas, tuikkasin muutamaan kynttilään tulen, laitoin CD:n rullaamaan ja nappasin käteeni puikot, joissa oli työn alla johonkin bändiin liittyvä jutska jollekulle kivalle immeiselle. Kyse on kuitenkin joululahjoista, joten hyss, jos henkilö eksyisikin tätä lueskelemaan.

Ostin molemmat RJ-levyt muistaakseni vuoden 2009 Raahesalin keikalta, mutta ensimmäinen versio on kadonnut teille tietämättömille. Meinasin viime vuonna ostella sen uudestaan, mutta sitten tulinkin piheydessäni toisiin aatoksiin ja kuuntelin ne kysseisen levyn biisut netin ihmeellisestä maailmasta.

Vaikkei joulukuu vielä virallisesti olekaan, enkä aio tänne erityisen montaa jouluaiheista postausta väsätä (Tosin yksi on ainakin vielä mielessä, koettakaa kestää!) niin meinasin kuitenkin jakaa pari tuon levyn helmeä kanssanne.



Jälkimmäinen on yksi ehdottomasti rakkaimmista joululauluista kautta aikojen. Tähän vaan palaan aina joka vuosi ja se sama hyvä fiilis täyttää kropan. JP:n tulkinta biisistä on aivan loistava! Video on Raahen 2009 keikalta, jossa mulla oli vielä vanha kamera messissä ja sen näkee laadusta, oi niitä aikoja!

Tänä vuonna tekisi mieli kyllä lähteä jollekin keikalle, mutta ne ovat niin kökösti ettei ole oikein mahdollisuutta. Raahen keikkaa taaskin pohdin, mutta sinne kun on istumapaikat ja liput aika finito jo, vaikka kaksi keikkaa onkin.. Joskus niitä tutuilta muusikkoheeboilta vinguttiin ja nyt kun saataisiin, niin oikeastaan kukaan muu meistä kuin paikan päällä asuva ole sinne menossa.

Tänä vuonna mun joululaulukiintiöstä vastaa 2.12. Tarja Turunen, jota odottelen kuin kuuta nousevaa. En ole Tarjan live-esiintymistä koskaan päässyt todistamaan ja voin kyllä olla varma, että naisen ääni kajahtaa melkosen hienosti vaikka kirkko kyseessä onkin. Ehkäpä just siksi siellä voisi rauhoittua kuuntelemaan stressaamatta eturivin paikoista tms. Ennää ei oo pitkä aika!

maanantai 18. huhtikuuta 2011

For once I am happy my little friend, cnnot comprehend what we are seeing. No words are needed, only a gaze, embrace... / Everything Fades to Gray - Sonata Arctica



Ajattelin kertoilla jotakin mun musiikkitaustasta ja tärkeimmistä keikoista. Ensinnäkin kaikki tämä musiikkihömpötys, joka kohdistu raskaampaan musiikkiin lähti siitä, kun eräänä torstaina kesällä 2008 Ari Koivunen tuli Iisalmeen keikalle. Mietin tosi kauan, että lähenkö ku ulkona oli tullu kaatamalla vettä ja oli ukkosta. Jossen olis lähteny, tuskin olisin tässä..

10.7.2008  Iisalmi
Tuohon bändiin tutustuin kunnolla joskus elokuun alussa ja siinä vaiheessa kuvioihin tuli mukaan
mm. Sonata Arctica ja Norther.

Syysloma 2008 muutti oikeastaan mun elämän. Lähes yhtä isona merkkipaaluna voi pitää sitä, ku ensimmäistä keikkaakin. Suomussalmella oli mun kolmas AK-keikka ja siellä tutustuin porukkaan, joista osaan pidän edelleenkin tosi tiivistä yhteyttä. Tää porukka on auttanu jaksaamaan suurimpien paskafiilisten yli. Lähinnä nykyään pidän yhteyttä enää Jainaan, Niinaan ja Miiaan.

17.10.2008 Suomussalmi
Neljäs AK-keikka oli tajunnan räjäyttävä, paras ikinä! Evijärvellä oli huippumeininki ja muistan edelleen mite Racing Machine alko bassosoolol ja olin sillee "ei vittu!". Sillä reissulla tutustuin mm. Nooraan, jonka kanssa edelleen treffaillaan säännöllisin väliajoin, tai ainaki pyritään.

15.11.2008 Evijärvi
Kävästiin vielä parilla Koivusten keikalla, ja sittenpä ne loppui erinäisten syiden johdosta. Arin liittymisestä Amoraliin käynnistyi Amoral-kausi, joka oli jossain vaiheessa melkoista hulabaloota. Joensuu 8.5. oli aivan mahtava, jossa tutustui vähän bändin poikiin ja jutteli niiden kanssa kunnolla. Tuleepahan mieleen huvittava tilanne, koska oletettiin eräiden tyyppien portailla olevan jotain paikallisia faneja, muttei sitten niin ihan ollutkaan..

Joensuureissun jälkeen nolotti aivan älyttömästi, ensimmäistä kertaa meidät oli listalle luvattu ja muistan edelleen miten tytöt selitti mulle ku käveltiin paikalta pois "TAJUATSÄ SARA MITÄ BEN SANO TAJUATSÄ?" "Öö en, eikä jaksa kiinnostaa". Lopulta kuitenkin kuulin mihin olin nyökytellyt tyytyväisenä ja siitähän se sitten alko.

9.5.2009 Joensuu

Kauvatsan Amoralin keikan haluan mainita, koska vaikka siellä oli tosi vähän porukkaa ja miksaus aivan päin helvettiä, kuulin Showdownin! Bändi oli jo lopettanut ja juontajat tuli lavalle kertoilemaan kiitoksia paikalla olosta ja että bändi ei enää tule takaisin -lässynlässynläätä, mutta Ben huikkasi toisen juontajan luokseen ja selitti jotain.

Pojat hyppi lavalle ja mun huudosta oli jotain hyötyä, SHOWDOWN:han sieltä sitten pärähti ja mä olin onneni kukkuloilla. Se biisi on edelleen rakkaus, ja tosiaan sehän ei sit kuulunu listaan, kuten näkyy. En vaan muista koko biisistä oikein mitään, koska riehuin ja moshasin jonkun pitkätukkatyypin kanssa kahdestaan muiden tuijjottaessa meitä mitä vittua? -ilmeillä.

11.9.2009 Kauvatsa

"Ootsä nyt ihan varma? Ootko oikeesti täysin varma?"
Monta kertaa sain Benille hokea, että piirrä nyt vaan siihen kännykkään. Vitsi että nyt nolottaa tämmöset..

11.9.2009 Kauvatsa
Paria viikkoa myöhemmin Jainan kanssa otettiin juna kohti Seinähulluajokea, jonne aiemmin keväällä oltiin ostettu liput ja jonne varsinkaan Jaina ei halunnut enää siinä vaiheessa lähteä. Tuo keikka räjäytti tajunnan, ihan oikeasti. Muistan ikuisesti sen, kuinka Jaina valitti meikälle miten sitä vituttaa ja sattuu jalkoihin ja väsyttää ja se lähtee kotiin just ja kaikkea. Lopulta se törötti kuitenkin siinä, ja uskon että nyt seki kiittää sitä että seisoi. Oikeasti, rakkaus. Ei se kaatosade haitannut mitään.

24.7.2009 Seinäjoki
Tää oli siis mun ensimmäinen ja tällä hetkellä viimeinen Nightwishkeikkani. Dead Boy's Poem & Ever Dream = ♥. Toivoin edes toista, mutten arvannut saavani molempia.. Settilistaki tarttui mukaan, mutta se hukkui johonki..

Seinäjoelta nappasin junan kohti Iisalmea, matka kesti 10h ja siellä sitten treffasin Niinan, Miian ja Kristiinan ja myös myöhemmin PAINin pojat. "Onko tuo Peter? EI VITTU ONKO TUO PETER?" - ja kyllähän se oli. Sopersin jotain aivan sekavaa ja sain lopulta otettua kuvankin.

25.7.2009 Iisalmi
Yksi niistä harvoista keikoista, joiden jälkeen oon oikeasti itkenyt. Muistan, kuinka kyyneleet valu ja ajattelin että ihankun enää koskaan näitä näkisin. Varmasti nään, päätin jo silloin niin ja mitenkäs se tän vuoden MTR.. ;) Biisit oli aivan huippuja, mutta ihmiset selän takana ei niinkään.
1.8.2009 Kuopio
Kuopiorock 2009 oli ehdottomasti sen kesän kohokohta. Tosi paljon odotettu ja fiilistelty monien bändien suhteen. Näin Sonata Arctican ekaa kertaa, loppukeikasta jopa eturivin keskeltä, vaikka Tarottia kovasti odoteltiinkin sen päivän bändeistä. Tuntuu jälkeenpäin tyhmältä, etten osannu sanoja ja silti keikka oli LOIS-TA-VA. Parhaimpina jäi mieleen Caleb ja Tallulah, joista ensimmäiseen en sanoja osannu, mutta se oli huippua silti.

1.8.2009 Kuopio
Samaisilta festareilta alkoi myös mun Nuarmusta tykkäily. Bändi soitti ennen Amoralia perjantaina, joten se oli vähän pakko katsoa. Ei kyllä sillon ihan hirveesti uponnut, Noetavaenoa muistan laulaneeni, koska siihen oppi sanat helposti. Nykyään on tätäkin bändiä tullu kateltua sitä mukaa ku niille keikkoja tulee.

31.7.2009 Kuopio
Syksyllä näin mm. Amoralia ja mm. ensimmäisen RJ-keikkani. Raahesalissa ollut loppuunmyyty keikka oli hyvä tapa aloittaa sekin rundi. Myös viime vuonna kävin tsekkaamassa ja ensi vuodelle lupaillut pari keikkaa samaiseen paikkaan tulee olemaan kans pakolliset. Josko sitä ensimmäistä kertaa sisälle asti selviäis muuallekkin vielä tänä vuonna.

Keväällä 2010 ollut Hellkatti ja Bodom oli täysi fiasko. Järjestelyt kusi, bändit ei toiminu, vitutti oma 10h jonotus paikoilta jotka näkyy aika hyvin tästä kuvasta..
10.4.2010 Vuokatti
Toisaalta Stratovarius illan lopettajana ei ollut yhtään pahempi vaihtoehto. Ennen tuota keikkaa en olis menny kattomaan pelkästään, mutta nyt voisin sopivalla lippujen hinnalla ja etäisyydellä mennäkkin. Fiilisteltiin Foreveriä ja Hunting High and Low'ta takana hyvässä seurassa.

10.4.2010 Vuokatti
Noin kuukautta myöhemmin sain myös ensikosketukseni Stam1nan livemeininkiin Kiuruvedellä. Keikkapaikka itsessään oli sauna, mutta keikassa itsessään ei ollut kyllä mitään valittamista. Mutta mun musiikkituntemukessa kylläkin. En esimerkiks tienny mikä Muuri on jne.. No mut olin mä nyt VA:n biisit ainaki kaikki kuullu hei! Ja UKK, jos nyt yhtään saa yrittää perustella.

15.5.2010 Kiuruvesi
Kesän keikat ja festarit 2010 multa jäi pahasti välistä. Olin riparilla ja töissä ja kaikkea ja sitten ei vaan ollut myöskään innostusta lähteä. Ensimmäinen festari oli Sandesrock 23.-24.7. joten se kesä oliki sitten siinä. Tässä kunnon söpöilyä Verjnuarmun keikan jälkimeiningeissä. Pyrojen jäljiltä kaikki hikiliimapaskaisia, vaikka oikeasti tuolla oli varmaan -50 astetta! No ei vaan, mutta kylmä.

23.7.2010 Iisalmi
Seuraavana päivänä festarointia jatkettiin samaisella porukalla Turmion Kätilöiden tahtiin. Settilista oli aivan mahtavuutta, Hades, Sika, USCh, Pirun nyrkki (MITÄH? tuliks se muka?) Ihmisixsixsixin ensisoitto, Kärsi jne. Onhan moni nuista TK peruslistaa, mutta oma fiilis oli aivan huipussaan.

24.7.2010 Iisalmi
Pari viikkoa tästä lähdettiinkin Satama Open Airiin Kemiin kattomaan lähinnä Northern Kingssejä. Keikka oli hieno. Hello jäi varsinkin mieleen. Rakkautta, sen mä sanon. Myös paras näkemäni Tarotin keikka oli tässä samaisessa paikassa. Uijui Rider of a Last Day ja Tides, joista kumpaakaan en olis uskonu kuulevani, sillä edellisenä kesänä Marcolta molempia tiuhaan tahtiin pyytelin, eikä mitään silti tapahtunut, vaikka soundcheckis varsinki ekaa soiteltiin pariki kertaa.

21.8.2010 Kemi
Pakko muuten mainita: Tarotin Soundcheckis kuultiin ihan oikeesti High Hopesia lauluineen kaikkineen, MAHTAVUUTTA!

Syksy meni Nuarmuillessa pariinkin otteeseen ja talven kynnyksellä lähdin muutaman päivän varoitusajalla korjailemaan rytmejä Seinäjoelle Sakara Tourin merkeissä. Tuo päivä oli aivan järkyttävää jäätymistä ja panikoimista, mutta lopulta eturiviin päästyämme fiilis oli aivan huikea. Tämä lienee hienoin keikka jonka olen koskaan nähnyt.

19.11.2010 Seinäjoki
Kasa hikisiä miehiä sohvalla laulamassa noh en muista enää edes mitä, mutta kuitenkin! Marras ja Hei hei heinäkuu räjäytti tajunnan, eikä voi sanoa etteikö myös Stam1na korjannut pottia kotiin. Koin myös ekan pittini täällä Rytmihäiriön merkeissä, jota tsekkailemaan meen kesällä Myötätuulirokkiin (no okei, kai mä muitakin..)

27.11.2010 Raahe

Raahessa käytiin tänäkin vuonna toteamassa, että joulu se tullee kohta taas. JP:n Joululaulu on vaan niin rakkaus. <3 Ja kyllähän sitä tuttuja miekkosia mielellään käy välillä morjestamassa, vaikka tauko Kemin Northern Kingsseistä ei ollutkaan hirmuinen, niin kyllä kunnon juttutuokiot lämmittää aina.

19.3.2011 Oulu
Keikkatauko tässä vaiheessa humahti vähän turhan pitkäksi ja seuraava keikka olikin lähemmäs 4kk päässä Teatrialla. Bodomien ja Ensiferumin tahtiin tanssahdeltiin tällä kertaa. Ensiferum yllätti mut ja Jainan mahtavuudellaan ja tämä on kyllä yksi tulevan kesän odotetuimmista bändeistä MTR:ssä. Käykää kattomassa poikien livemeno, jos vaan mahollista.

19.3.2011 Oulu

Myös Bodom veti loistavan keikan, harmi vaan etten voinu täysillä nauttia siitä. Angels Don't Kill oli eeppinen ja tunnelma huikea!

15.4.2011 Oulu

Tämän teko on roikkunut kovasti, muistaakseni pari kuukautta sitten lupailin tätä postausta. Mutta hyvää kannattaa aina odottaa. Lopetan nimittäin tämän merkinnän yhteen elämäni parhaista keikoista. Sonata Arctica Teatrialla. Ei löydy sanoja.  "Only a child, reckless and wild, needs to come
home again." Niin. Tajuttoman upeaa. Akustinen osio parhautta. Koko keikka parhautta. Pari tuntia täyttä tunnelmaa. Kiitos poijjaat.

Tähän onki hyvä lopetella tältä erää tää musiikkihistoria. Toivottavasti tästä jotain mun taustasta selvisi. Skippailin suosiolla monia keikkoja, ettei tästä tuu ihan liian pitkä. Jos joskus sitten tekisi niistä huomiotta jätetyistä.