Näytetään tekstit, joissa on tunniste Blutengel. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Blutengel. Näytä kaikki tekstit

maanantai 27. elokuuta 2012

Warum kann ich dich nur noch in meinen Träumen sehen? / Irgendwann - Blutengel

Dark Shadow innostui haastamaan minut biisien esittelyrumbaan, ja kerrankin aion tehdä tämän ihan reaaliajassa. Tsekkasin äsken nimittäin neitokaisen kommentin ja nyt sitten jo rustailen tätä. Eli ideana on siis laittaa top-20 kahden viime vuoden ajalta. Mulla vain ei ole sellaista ohjelmaa, jolla kahden viime vuoden soitot saisi ynnättyä, joten vuosi saa kelvata, eikö?

1. Omen - Norther 118

118 kertaa tosiaan olen tätä biisiä luukuttanut, ihan fiiliksissä suurimman osan ajasta. Ensin tämä biisi kertoi tarinaa eräästä hyvästä ystävästäni, mutta nykyään tähän liitän yhden ihmissuhteen ja sen ongelmat. Sen, ettei mistään tullutkaan mitään. Ihan odotetulla paikalla tämä biisi on, mutta soittokertojen lukumäärä muihin verrattuna on aika hulvaton, nimittäin suurimman osan niistä kerroista, ku tätä olen kuunnellut luukutin sitä cd:ltä..

"If this time is the last time
Could I hold you for the last time?
Last time"


2. Maailma on sun - Tehosekoitin  79
Tämä onkin jo sitten yllättävä nimi. Kuulin siis ensimmäistä kertaa ikinä tän biisin töissä saaressa Jussin laulamana ja kitaralla tulkitsemana, ja ehkäpä tämä just siks kolahtikin niin kovasti. Vaikkei kumpikaan meistä olekaan mikään musiikinopettajan lempilapsikultakurkku, niin kovasti tätä biisiä lauleltiin ja tämä liittyykin kuluneeseen kesääni erittäin vahvasti.

3. Über den Horizon - Blutengel 74
Saksa-vahvistus on mukana jo kolmannella paikalla, oh yeah! Vappaa suomennos biisin nimestä siis kuulunee että horisontin yläpuolelle, eikä se tainnutkaan olla niin vapaakaan.. ;) Yksi bändin parhaimmista biiseistä, jonka olen kylläkin nykyään jo ehkä kuluttanut puhki. Kyllä tätäkin kuuntelee, sillä jos jaksaa ajatella, löytää sanoista aina jotain uutta - ihan jo kieliopillisestikin.

4. Turn Loose the Mermaids - Nightwish 70
Nightwishin uusimman levyn parhaimmistoa, ihan oikeutetulla paikallaan tämäkin. Koko levyn ensimmäiseksi kolahanut biisi, joka muuten toimii edelleen. Kehoitan kuuntelemaan tämän ensimmäiseksi uudesta Nightwishistä, jos ensiferum-tyylinen folk-tiluttelu kolahtaa!


5. Evidence - Katatonia 68
Voi mahtavuutta. Tässä on kyseessä Katatonian tuotannon THE-biisi mulle. Tässä on sitä jottain. Tämä on muutenkin ensimmäinen biisi, joka tosissaan iskostui tajuntaani siten, että tuli enemmänkin aloitettua kuuntelemaan tätä bändiä, kiitos siitä kuuluu eräälle W-ihmiselle.

6. Wish You Were Here - Avril Lavigne 65
Ykköskohtaan viitaten tämäkin kuuluu viime kevääseeni todella tiiviisti. Kiva biisi, vaikka lällyt sanat ja video onkin. Toisinaan vaan tarvitsee tällaisia hetkiä.

6. Ein Augenblick - Blutengel 65
Ensimmäinen saksankielinen Blutengel-ralli, joka oikeasti kolahti. Tässä biisissä on mukana loistava tarina ja muistan kuinka selvittelin yksitellen sanakirjasta vaikeampien sanojen merkityksiä. En kuitenkaan käyttänyt Google Translateria ja olin niin ylpeä - tajusin ihan itsekin!

"Die Sonne stand am Himmel, als wäre nichts geschehen, doch in ihren Augen konnte man die Tränen sehen und die Sonne stand am Himmel als wäre nichts geschehen und in ihrem Blick konnte man die Trauer sehen."

"Aurinko nousi taivaalle kuin mitään ei olisi tapahtunut, mutta hänen silmissään saattoi nähdä kyyneliä, ja aurinko nausi taivaalle kuin mitään ei olisi tapahtunut ja hänen katseessaan saattoi nähdä surua"

Siinä vaiheessa, ku suomentaa tuollaista lyhyellä saksalla ilman sanakirjan apua, olotila on oikeasti aika tyytyväinen. Paljon hienommaltahan toi saksaksi kuulostaa, mutta mistä tahansahan käännökset on ihan surkeita!




6. The Crow, The Owl, The Dove - Nightwish 65
Tämä onkin yllätys, oonko tosissaan näin usein tätä kuunnellut. Kaitpa. Ihan toimiva ralli, ei sillä, mutta yllättävää silti, että noinkin useasti on tullu tätä kuunneltua.

9. Wanderer - Ensiferum 63
Ensiferum täydellisimmillään. Tästäpä on juuri minkään bändin paha pistää paremmaksi, Nightwish on ainoa, joka mun kohdalla siihen kykenee. Loistavuutta. Kaatosade ja Myötätuulirockin hullu ylleisö. Rakkautta. Olen niin monta kertaa täälläkin toitottanut siitä, miten satuin vain vilkaisemaan pitin keskelle ja näin paidattoman, pitkätukkasen miehen vetävän tätä biisiä oikeasti tunteella. Siinä vaiheessa tuli aika hyvä fiilis!

10. Yksinkertainen - Apulanta 62
Apulannan hienous löytyi tälle neidille vasta Kuopiorockin jälkeen. Tässä biisissä on loistavat lyriikat, joiden takia tämä löytyykin näin ylhäältä tästä listasta. Vaikken olekaan kyseistä biisiä edes kuukautta kuunnellut, kolahtaa tämä silti edelleen loistavasti, vaikka soittokertoja onkin ihan reippaasti takana..

"Mä olen alkanut ymmärtää jotain siitä, että mitä se tarkoittaa
Et meill' on vain tämä elämä, se merkitsee, kuinka se käytetään
Miten sekin kesti kauan
Jotakin on pahasti rikki, ja minä olen yksinkertainen
Enkä tiedä kuinka ehjän sitä millään saa"

11. Omnos - Eluveitie 61
Tämä sveitsiläinen poppoo tykittää kyllä niin rautaisella otteellaan tässä biisissä, että moni jää toiseksi. Vähän samalla fiiliksellä mennään kuin Ensiferumin kohdalla. Sopivasti folkkia ja uusi ote musiikkiin, tällä kertaa tuo gallin kieli.


12. Watercolour - Pendulum 60
Viime kevään ja alkukesän ralleja, ihan toimivaa massamusaa. Sanoissa olisi toki vähän hiomista, mutta melko hyvältä ne silti kuulostaa!

13. Aamun Kuiskaus - Stella 58
Stella, tuo joensuulainen rakkauden kohteeni jo pidemmältä ajalta. Tässä biisissä on aika legendaariset lyriikat heti alusta lähtien. Suomalainen musa kolahtaa muutenkin minuun erityisesti sanojen kohdalta, ja tässähän tätä parhautta taas on:

"Toiset päivät ovat parempia kuin toiset - kyllä sen ymmärrät
Kovin paljon on myös itsestäs kiinni, miten tämänkin kuvan värität."

14. Storytime - Nightwish 55
Jahas, Imaginaerum on tainnut olla kovassa soitossa ajallaan.. ;) Toisiksi paras Nightwishin hittibiisi koskaan, ja yksi parhaimmista hiteistä ihan muutenkin. Sanoitukset ovat loistavat, tässäkin, juuri satuteema on omiaan tähän biisiin, tiedä häntä sitten miksi.

15. In Joy and Sorrow - H.I.M. 52
Voisin viitata tuohon Tehosekoittimen Maailma on sun -biisiin tän kohdalla. Löytyy Lukion Musa -kirjastamme ja on sen tiimoilta tullut useamman kerran soiteltua.

16. Seelenschmerz - Blutengel 51
Sen verran iisiä kamaa, että jo ekalla kuuntelukerralla saa selvää tästä biisistä. Biisin nimi on siis sanasta sannaan käännettynä sielun kipu, eli parempi suomennos lienee ahdistus. Tämän hetken suosikkini kaikesta saksan kielisestä musasta. Rammsteinin Ohne Dich yltää melkein yhtä korkealle, mutta tässä on kuitenkin sitä jotain - enemmän ku toisessa maalaisessaan.


17. Planet Hell - Nightwish 48
Jos hiihtolomalla jäädyttiinkin Nightwish-jonottelun merkeissä ihan kunnolla, niin ei sitä turhaan tehty. Löysin entisestä viha-biisistä uuden rakkauteni. The first rock thrown again!

18. Vandraren - Ensiferum (cover) 47
Oikeastaan ainoa ruotsiksi laulettu biisi, joka kolahtaa. Pitäisi kyllä kolahtaa muunkinlainen kama ruotsiksi, tulisi vähän opittua uutta sanastoa. Tässähän tosiaan mikin varressa heiluu Týristä tuttu Heri, joten melkein ruotsalaista aksenttia on kuultavissa, haha. Taipunee ainakin paremmin kuin Petrin versio, vai mitenköhän olis?


19. Last Ride of the Day - Nightwish 52
Jaina opetti mut digaamaan tästä biisistä, eikähän tästä VOI olla tykkäämättä, ainakaan ku lopussa huudellaan abracadabraa! ;)

19. Alesia - Eluveitie 52
Viimeisenä, muttei todellakaan vähäisimpänä listaan pääsi mukaan myös toinen ralli Eluveitieltä. Alesia kertoo historiallisemman tarinan sotaisasta gallialaisten lopusta, kylmät väreet kulkee pitkin selkäpiitä, ainakin, jos sanoituksia ajattelee. Loistava lopetus tälle postaukselle, vaikka ihmettelenkin hiukan, ettei YHTÄKÄÄN Kätilöiden biisiä tähän mahtunut mukaan, no, aina ei voi onnistua!





sunnuntai 18. maaliskuuta 2012

Home is where the way is. My road goes on forever. One more voyage to go. Dead to the world, alive for the journey. / The Wayfarer - Nightwish

Mua on jälleen kerran haastettu, tällä kertaa From the Heaven of My Heartin blogin pitäjän taholta. Haasteen ohjeet tullee tässä:

Kerro mitkä viisi asiaa ostaisit, jos sinulla olisi kaikki maailman rahat.
Tämän jälkeen haasta viisi muuta bloggaajaa.

Ylleensä olen pitänyt tän blogin aivan pelkästään musiikkijuttuna, ja niin myös tällä kertaa. Painotankin siis, että toisessa tilanteessa valintani saattaisivat olla ihan jotakin muuta.



1. Liput kaikille niille keikoille ja festareille, jotka tällä hetkellä edes yhden bändin osalta kiinnostavat hiukkasenkaan enemmän. Ilosaareen esimerkiksi tuskin olen menossa, mutta jos rahaa olisi, vaikka muille jakaa saattaisin sinnekin olla menossa.

2. Täydentäisin levyhyllyä Nightwishin lopuilla sinkuilla, viis siitä mitä ne maksaisivat. Nyt tulee kipukynnys aina toisinaan vastaan, harvemmin kylläkin. On kuitenkin todella harvoja sinkkuja heiltäkään, joista suostuisin yli 10e maksamaan.

3. Täydentäisin levyhyllyä ihan muutenkin, ostaisin kaikkien kuuntelemieni yhtyeiden kaikki levyt, joita minulla ei vielä ole. Tilaisin esimerkiksi Blutengelin levyt vaikka ulkomailta yksitellen, jossen niitä muuten saisi. Toki niistä osaa saa Äxästä, mutta..

4. Vaihtaisin keikkamatkustelun junaliput lentolippuihin ja takseihin. Toki junalla ja linja-autolla matkustelussa on oma hohtonsa, mutta jos ostaisin liput kaikille haluamilleni keikoille, kuluisi aikaa aivan vietävästi niille matkustamiseen.

5. Viimeiseksi, matkustaisin katsastamaan esimerkiksi Blutengeliä Saksaan ja ulkkomaisille festareille. Tahtoisin myös kokea kotimaisista ainakin Nightwishin ulkomaan keikkoja, erityisesti jotakin Etelä-Amerikan menoa, se näyttää videoilta ainakin niin seolta, että sinne ois mahtava päästä!



En tällä kertaa haasta ketään, mutta luen kuitenkin jokaisen (julkisen) lukijani blogia ja minusta kaikki teistä ansaitsisivat tämän. Eli jos ei ole tekemistä, niin tästä tekstiä vaan rustailemaan!

lauantai 3. joulukuuta 2011

Luukku 3




Tämän päivän luukun takaa ilmestyy saksalaista tuotantoa, Blutengelin Irgendwann. Minut tuntevat varmasti tietävät minun lukeneen saksaa yläasteelta asti ja vaikken erityisen hyvin kieltä puhukkaan, nautin kuitenkin mielettömästi saksankielisestä musiikista. Tässä on ensimmäinen bändi joka kolahti, jo tuttuun tapaan reilu vuosi sitten. Henkilö A tutustutti minut tähän bändiin ja vaikka välillämme kaikkea paskaa sen jälkeen tapahtuikin, ei se ole päässyt pilaamaan tän bändin musiikkia, vaikka toisinaan niin käykin.

Irgendwann on erityisen merkityksellinen biisi minulle siinä mielessä, että eräänä keskiviikkoiltana ennen seuraavan aamun saksantunteja jumitin saksankielistä musiikkia ja rupesin huvikseni kuuntelemaan ymmärränkö mitä lauletaan. Sitten kaivoin lyriikat netistä esille myös ja tuijjottelin tovin saksankielisiä sanoja. Palaset loksahtelivat aivoissani ja ymmärsin oikeastaan jokaisen lauseen tästä biisistä. Se fiilis oli aivan mieletön. AIVAN MIELETÖN. En osaa edes kuvailla.

Biisin sanomakin on hyvin minun tyylinen rakkaushömpötys.

"Was ist nur geschehen?
Warum kann ich dich
Nur noch in meinen Träumen sehen?
Ohne Abschied gingst du fort...
Bist du jetzt an einem besseren Ort?
...Ohne mich..."

"Wird die Zeit langsam vergehen?
Werden wir uns wiederseh'n?
Wenn nicht morgen, wenn nicht hier..
Irgendwann bist du bei mir."

Tyhjentävää. Käyttäkää translatoria, jollette saksaa ymmärrä ja kiinnostaa, en halua tähän vieläkään translatoria sotkea, sorry dudes! :)

torstai 7. huhtikuuta 2011

I'll never forget the moment when you looked in to my eyes. / In my Dreams - BlutEngel




Nyt tuntuu hyvältä. Blutengel maistuu pitkästä aikaa kunnolla ja löysin tämmösen mulle uuden saksan kielisen biisin. Aivan mahtavuutta. Tai no en mä oo tohon biisiin itessää perehtyny hirveesti, mutta rupesin miettimään ku Chris laulo, että ymmärränköhän mä nää sanat oikein. Sitten katoin kirjotettuna ja osasin oikeasti suomentaa sen! Ei hitto mikä fiilis. Just tänään käytiin saksassa perfektejä ja tuossa biisissä on tosi paljo niitä.  Eli just vaikka tuo geschehen = tehty.

Oikeasti valinnaisista kielistä voi siis olla hyötyä ja ehkä olen oppinutki siellä sitten jotain. Ääää. Kiva fiilis. Lähiaikoina en oo oikeen kuunnellu mitää erikoista, Within Temptationia jumituksella.. Hyvä siirtyä välillä johonki muuhun. Ja tässä on biisin sanat jos jotakuta kiinnostaa:

Was ist nur geschehen, warum kann ich dich nur noch in meinen Träumen sehen?
Ohne Abschied gingst du fort, bist du jetzt an einem besseren Ort ohne mich ?!

Was ist nur geschehen, Wie viel Zeit muss noch vergehen um es zu verstehen?!

Refrain:

und die Welt um uns bleibt stehen, werden wir uns wieder sehen?
Wenn nicht heute, wenn nicht hier irgendwann bin ich bei dir.

Wird die Zeit langsam vergehen, werden wir uns wieder sehen?
Wenn ich Morgen, wenn nicht hier, irgendwann bist du bei mir.

Vers 2:

Was ist nur geschehen, wie viel zeit muss noch vergehen um es zu verstehen?!

Vielleicht ist es nicht mehr weit, vielleicht ist dieser Weg der letzte den ich geh, allein!

Refrain:

und die Welt um uns bleibt stehen, werden wir uns wieder sehen?
Wenn nicht heute, wenn nicht hier irgendwann bin ich bei dir.

Wird die Zeit langsam vergehen, werden wir uns wieder sehen?
Wenn ich Morgen, wenn nicht hier, irgendwann bist du bei mir.

zwischen Refrain:

Was ist nur geschehen - ohne Abschied gingst du fort
Was ist nur geschehen - Wie viel Zeit muss noch vergehen.

und die Welt um uns bleibt stehen, irgendwann bin ich bei dir.

Refrain: 2x

und die Welt um uns bleibt stehen, werden wir uns wieder sehen?
Wenn nicht heute, wenn nicht hier irgendwann bin ich bei dir.

Wird die Zeit langsam vergehen, werden wir uns wieder sehen?
Wenn ich Morgen, wenn nicht hier, irgendwann bist du bei mir.

sunnuntai 13. helmikuuta 2011

Zerreißt meine Seele mit jedem Blick und meine Welt zerbricht für dich. / Schneekönigin - Blutengel



Oi voi, nyt taas tuli tää industrial-kausi. Viikon jumputtanu Kätilöitä edes takasin ja sitten tänään erehdyin lueskelemaan eräiden ihmisten blogeja, josta bongasin industrial-soittolistan jonka kautta löysin pari uutta kivan kuuloista bändiä, mutta loppuilta meni tämän rakkauspakkausbändin kanssa, jonka Antti mulle neuvoi.

Ensimmäinen on aivan mahtava, ennen en oikeen tykänny mutta nyt on auennut. Biisin nimi on siis suomeksi lumikuningatar. Oi että. Rakkaus. Näissä oppii kuulemaan "puhuttua" saksaa ja varmasti se, että laulaa itekki mukana auttaa ääntämisessä ja varmasti lisää sanavarastoa, koska mä yritän ylensä aina suomentaa biisejä samalla ku kuuntelen.

Saksa vaan käy näihin biiseihin välillä vielä paremmi ku englanti, ehkä just sen kovuuden ja terävyyden takia. Sanotukset kuitenki on niin minua, ja herkkiä, hyvä yhdistelmä.




Tämä on nykyisin mun herätysäänenä, alun piano ei oo ees hirveän raivostuttava. Mutta tää on siitä paha, että en herrää heti vaa ootan aina laulun enenku sammutan. Ja sitten se taas vie aamusta vähäsen aikaa, mutta jotain iloja sitä pittää jättää.

Loppuun vielä yksi Blutengelin hyvä-kategoriasta. En halunnu laittaa Shamea, Luciferiä tai In My Dreams:sia, koska ne on semmosia joihin törmännee ensimmäisenä. Shame on kyllä mun oma ehkäpä suosikki näiltä, mutta Luciferiä voin kyllä suositella vitutukseen. Kristiina just äsken totes, että Lucifer on ku tositositosi kevyttä Rammsteiniä, ja onhan se kyllä Blutengeliksi aika kevyttä.



Toivottavasti joku joskus löytää joitain uusia bändejä näiden postausten kautta. En tule laittamaan, enkä ole juurikaan laittanutkaan tänne semmoisia bändejä, jotka suunnilleen kaikki tietävät. Toki mainstreamiakin on, mutta ne on ollu sitten itelleni jotenkin täysillä iskeviä tai yllättäviä. Kommentoikaa toki, ja kertokaa mielipiteitä bändeistä. Kuunnelkaa biisi ja todetkaa huonoksi, mutta sanokaa se minulle. Kuten myös se, jos jotain uutta musaa sattuu löytymään.

Pyrin esittelemään hyvin erityyppistä musaa, ja toivon että jokaiselle löytyy joskus jotain kivaa. Ja jossei, niin ainakin tietää mitkä ei oo sitten omaa musiikkia.