Näytetään tekstit, joissa on tunniste Nightwish. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Nightwish. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 4. elokuuta 2013

Enter the Metal World of doom, Into the hands of the machines! / Enter the Metal World - Battle Beast

Herätyskello soimaan ihan liian myöhään ja pikainen meikki nassuun ja hyvin nukutun yön jälkeen huristelemaan kohti Sotkamoa - sounds like a plan. Navigaattoriin osotetta ja Nightwishiä soimaan ja katseet kohti sateisen oloista pohjoista.


Parin tunnin jonotukset meni kivuutta ruuan ja niin uusien ku vanhojenkin tuttujen kera, paska läppä lensi ja Tuomasta ja Johannaa onnistuivat jotkut järkyttämään kömpimällä keskeltä metsää. Näytettiin ilmeisesti riittävän kärsiviltä, kun yhtäkkiä out of blue tulee ruoka- ja juomatarjoilu? Muuten ihan semihyvin ajateltu, mutta noitakaan vesipulloja ei sisälle saanut täytenä viedä, tuntia ennen porttejako se olisi pitänyt kitata?


Ilman pienintäkään paniikin häivähdystä kävellen Nightwishin eturiviin - mitä tää on? Paikkoja venkslattiin vielä monen monta kertaa ja skipattiin ensimmäisen bändin aloitus. Kai se on ihan ookoo nousta ylös, kun bändi jo soittaa. Ei paljon Titanicit sun muut iskelmähitit sytyttäneet..

Humpanpimputtajista ei sen enempää, vaan siirretään katseet kohti seuraavaa keikkaa. Battle Beast tarjoili menoa sitten muidenkin edestä. Vaikka bändi Nightwishin kanssa Eurooppaa kiersikin, olin onnistunut jättämään sen kokonaan huomiotta. Lava täynnä hyvännäköisiä miehiä ja yllättävän toimivaa naisvetoista melko hankalasti määriteltävää musiikkia. Osa biiseistä oli niin Iron Maiden -kamaa, että mua ei paljoa naurattanut, mutta toiset puolestaan kolahti ihan kunnolla. Meno yleisössä ainakin nousi potenssiin kaksisataa.


Katselin keikan aikaan eturiviä ja kappas, kyllähän sieltä sanat oikeastaan kaikilta muilta paitsi multa ja Ainolta irtosi. Vähän kiroilua tutustumattomuudesta ja niskoille kyytiä, hyvä keikka ehdottomasti. En yhtään ihmettele, miksi BB on niin monta kisaa voittanut, kyllähän tuota mieliksi kuuntelee. Tarkastus Qstockin ohjelmistoon ja kappas, BB:hän se siellä, mutta kuinkas sitten mun osalta kävikään..


Seuraavaksi olikin rokkitykittelyn jälkeen vuorossa hiukan rauhallisempaa ja kuten Hyttisen Heta totesikin, niin seuraavaksi lavalle saatiin herkkää ja upeaa naiskauneutta Johanna Kurkelan ekan festarikeikan muodossa. Upea laulajatarhan Johanna on, mutta ehkäpä tämä jää hänen viimeiseksikin festarikeikaksi, en ainakaan itse jaksa uudestaan kovasti innostua seisomisesta kylmässä _syksyisessä_ viimassa.


Näin jälkeenpäin ajateltuna ärsyttää, etten saanut näitä festaripostauksia tehtyä ajoissa. Settilistoista ei nimittäin ole minkäänlaista käsitystä. Joka tapauksessa jokin hiteistä jäi uupumaan, jota itse todella odotin. Keikan vika biisi oli vähän outo ratkaisu - jos se oli jollekin the biisi niin hienoa - mutta itse en ollut koskaan kyseistä kipaletta edes kuullut, joten keikan loppu todella yllätti.

Suurimman osan keikasta lähinnä koko yleisö tuijotti lähinnä haltioituneena Johannaa, joka karismallaan sai kyllä metallisielutkin rauhottumaan. Yleisö lauloi tunnetuimmissa Rakkauslaulussa ja Sudenmorsiamessa mukana, mutta yleensä biisin lopuksi kaikuivat vain raikuvat aplodit. Mietin keikalla, että onpahan tännekin melkoinen kombinaatio esiintyjiä hommattu, Battle Beast paikkaamaan Elokuuta, Johanna Kurkela, Eläkeläiset ja Nightwish..


Lämpötila ei tosiaan päätä Sotkamossa huimannut, vaan +13 asteen lämpötilan viilentyessä kohti iltaa mentäessä oli villapaita hieno keksintö. Festarityylin kruunasi totta kai tämän kesän the-asuste - crocksit. Pakko myöntää, että tästä lähtien näytän urpolta kenkineni, jos ne noin paljon jalka- ja selkäsärkyä vähentää.

Lopulta olikin aika kiskoa vielä huppari niskaan ja ottaa Eläkeläiset lavalle. Pitkien pohdintojen jälkeen en edes harkinnut suuntaavani humppamatoon, eikä sillä - ei sitä olisi syntynytkään ilman bändin avustusta. Laimea yleisö, joka todisti laimeutensa viimeistään Nightwishissä. Eläkeläisiä ensimmäistä ja toivon mukaan myös viimeistä kertaa eturivistä, eiss. Biisit tuntuivat puuduttavilta, sekoilu näytti tyhmältä, yleisö oli laimea ja kasvoihin lentäneet koskettimien palaset eivät ainakaan tämän tytön huulille hymyä kirvottaneet. Kaukana oli Ilosaarirockin hyvä fiilis, kun koko keikan lähinnä toivoi, että se olis ohi jo.


Huppareiden ja villapaitojen lämmittävä vaikutus tuntui olevan tipotiessään ja harmittelinkin, ettei pyroja enää yleisön läsnäollessa testailtu. Illan viimeisen essiintyjän hypätessä lavalle kylmyys oli ihan omaa luokkaansa ja muiden riisuessa hupparikerroksiaan pois kietouduin itse vielä tiukemmin omieni sisään ja ajattelin, että on vähän eri lämpötilat kun viikko sitten, jolloin pitsitopissakaan ei kylmä ollut.

Crimson Tide soimaan ja fiilikset kohosi heti taivaisiin. Samaan aikaan yritti hahmottaa, että tämä on viimeinen keikka, jonka tulee pitkään aikaan näkemään ja ympärillä oli hienoja ihmisiä, joiden kanssa fiilistellä keikkaa. Dark Chest of Wonders -aloitus napsahti tällä kertaa todella nätisti mun tajuntaan, eikä Wish I Had an Angelkaan pahalta kuulostanut.

Marco tuumasi Floorin esittelyspiikissään, että tämä alkaa kyllä olla jo vanha juttu ja esitteli Floorin "vanha biisi - uusi laulaja" -teemalla. She Is My Sin kyllä on hieno lisä settiin, tällä kertaa se toimi todella hyvin.


Muutoksen Ilosaaren settiin toikin tätä seuraava Ghost River, joka spiikattiin ulos melko nätisti "Ja seuraavaksi kaikille Turmion Kätilöt -hupparin hankkineille voikin tulla sitten kuuma!". Näytinköhän mä todella sitten niin urpolta kirkkaansinisessä villapaidassani t-paitojen keskellä, kiitos vaan.

Spiikin pointti meni kyllä ohi, ei kyseessä nyt musta kuitenkaan ole Planet Hellin tapainen biisi, mutta miten vain. Joka tapauksessa Ghost River on aivan semijees livebiisi, vaikken koskaan ole siitä levyllä tykännyt, eikä se ole muutenkaan suurimpiin suosikkeihini kuulunut. Muutaman kerran livenä kuulleena (onneksi ei oo ihan vakiosettiä!) se on kuitenkin hiljalleen alkanut toimia.

.

Settilistassa palattiin tutummille laitumille Ever Dreamin ja Storytimen osalta. Ever Dream on kyllä hieno biisi, enkä todellakaan pistä pahakseni sen nykyistä olemista lähes jokaisessa setissä. Storytime puolestaan on yhä (ei se viikossa muutu!) tylsä. Käytinkin sen tuttuun tapaan keikkakuvien ottamiseen, miksi käyttää siihen hyviä biisejä, kun kuitenkin muitakin setistä löytyy?


Troylle penkki lavalle ja I Want My Tears Back - Nemo - Last of the Wilds -kombinaatio kehiin. Nemo kuulosti pitkästä aikaa erityisen hyvältä, huilut käy siihen loistavasti. Alkukiertueen akustisesta Nemosta huiluilotteluun ja kaikkea siltä väliltä, onneksi hiteillekin voi tehdä niin. Vaikka sinällään vuotta aiemmin Kuopiorockissa vedetty Come Cover Me ei mun sydäntä Marcon laulamana pahemmin lämmittänyt, kun en muutenkaan biisistä niinkään välitä, on kuitenkin hienoa, että bändi yrittää kehittää jotakin uutta. Voi vaan miettiä, kuinka tylsää on veivata kahdeksankin vuotta putkeen samoja hittejä..

Lava pimeäksi ja hiljaiseksi ja tällä kertaa osasin ennakoida, toisin kuin vieressäni ollut Aino. Bless the Child sai jälleen mielettömät kylmät väreet ja sekoamisen aikaan. Toivottavasti tätä ei oteta kuitenkaan vakkaribiisiksi - hohto katoaa kuitenkin, vähän niinkuin Ever Dreamista, mutta samalle tasolle ei kyllä tämän biisin kohdalla ole mahdollista päästä..


Tykityksen jälkeen oli vuorossa itselleni lepotauko ja vieressäni olleelle toverille totally sekoaminen. Puhuttiin ennen keikkaa, että miten hän tahtoisi Romanticiden kuulla, itse puolestani Planet Helliä kyllä kaipailin listaan Romanticiden tilalle. Dead Boy's Poem olisi kyllä pitkästä aikaa ollut kans tosi jepa kuulla!

 Amaranthia kehiin ja yleisöltä vähäsen yhteislaulua mukaan, jeejee. Yleisö kokonaisuudessaan oli erittäin laimea ja hyvä jos hitit osasi. Kun olin hakemassa ruokaa, viereeni tuppasi joku tyttö, joka ei osannut edes DPP:n hittien sanoja, ainoastaan Imaginaerumin. Vitutuskäyrä oli aika korkealla, koska aiemmin oli eturivi täynnä kavereita ja heitettiinkin paskaa läppää eturivin suuntaisesta crowdsurfaamisesta ja muusta. Onneksi pari randomia välissä ei kuitenkaan fiilistä pahemmin vieny, vaan Last of the Wildin tanssimuuvit tarttui parin tylsimyksen yli myös meihin.

Reilua puolta vuotta aiemmin Hartwallilla tuli seottua Ghost Love Scoresta Ainon kanssa, eikä sama olo ollut kaukana täälläkään. Fiilikset oli mielettömät, kun jo tutuksi käyneet tumtumtum-tahdit Jukan rummuista halkoivat ilmaa. Tämän takia mä oon täällä, tämä on sitä niin kutsuttua elämää. Ps. Nää videot ei oo mun kuvaamia, omat katos bittiavaruuteen, fuck yeah?



Samaan syssyyn vedettiinkin sitten settilistan toinen poikkeus, Song of Myself. Pakko on myöntää, että olipa kyllä taas helmiä sioille. Porukka ei ollut messissä ollenkaan, mutta mä itse löysin tosta biisistä paljon uutta ja hienoa. Jonkinmoinen tauko biisin kuulemisessa aiheutti lähinnä sen, että se oli mahtava kuulla uudestaan. Haluaisin myös pitkästä aikaa kuulla joskus taas Penduluminkin, mutta toisaalta se on kyllä niin Anette-biisi kun olla ja voi. Song of Myself kuitenkin oli ihan vitin kova! Yksi keikan parhaista.


Tällä kertaa Last Riden tahdit saivat aikaan melkoisen tunneryöpyn. Tässäpä tää sitten alkaa olla, eikä ihan heti uudestaan tipu. Loputkin energiat kehiin ja mieletön sekoaminen koko biisin ajan - voi kyllä. Biisin loppuessa päivän ainoiksi ruuiksi jääneestä patongista ja kebab-lihiksestä ei kyllä tuntunut olevan jäljellä enää mitään. Hyvä jos kädet jaksoi lopputaputuksiin nostaa ilmaan, olo oli kaikkensa antanut. Toivottavasti bändikin vietti ihan toimivan vikan Suomen keikan, vaikka vuotta aiemmin jonotusajat taisi olla ihan hieman pidempiä kuin tänä vuonna ja vaikka Jukka ei edes kapuloitaan yleisölle nakannut.

Imaginaerum soimaan ja ilotulitusta kehiin, joka ei kyllä eturiviin millään tasolla näkynyt, jossei savuja lasketa - hienosti suunniteltu siis. Keikan jälkeen pikaiset heipat ihmisille ja järkyttäviä kuvia, joista tässä alla yksi keikan lopun valoissa otettuna, ah nam?



Loppuilta kuluikin maailman tärkeimpien asioiden äärellä, Morbid Angel -tarra hanskalokeron kannessa ja muuta vastaavaa. Jäätymiskuolema olikin siis jo melkoinen, kun hyppäsin ratin taakse ja huristelin kohti kirkastuvaa aamua. Kiitin onneani mukaan keittämästäni kuumasta kaakaosta, kun nautin luonnon täydellisestä hiljaisuudesta ja aamuyön usvasta pysähdyspaikalla keskellä ei mitään. Päivä oli yksi loman hienoimpia, kyllä tähän kelpasi Yövissystelyt tällä erää lopetella. Ihmiset, jotka ootte tämän bändin tiimoilta mun seurassa liikkuneet - ootte ihania, 2015 nähdään sitten näissä merkeissä!

lauantai 3. elokuuta 2013

I dreamt all my future. Relived my past. And witnessed the beauty of the beast. / Bless the Child - Nightwish

Ilosaaressa tärähti 13.7.2013, kun uusi kävijäennätys rikkoontui ja liput myytiin loppuun, hyvä me! Kattauskin oli sen verran nannaa, että jopa minä suostuin matkustamaan hikisessä linja-autossa aivan liian monta tuntia krapulassa viiden tunnin yöunien jälkeen. Satuin pläräämään Nightwishin Saunan settilistan ja totesin, että nyt niin monelle festarille kattomaan niitä kun on mahdollista, kerta viimeisiä viedään. Oletin, että keikkoja tulee ainakin kiertueellisen verran vielä syssymmällä tämän levyn tiimoilta, mutta lopultahan siinä kävi niin, että näin pari viimeistä Suomen keikkaa. Wackenista olisi vielä dvd luvassa - sitä odotellessa.

Saunan settilistan innoittamana tosiaan suuntasin kohti yhtä Suomen viihtyisimmistä festareista. Taisin muutama vuosi sitten uhota, että jos ne vetäisi vielä joskus Bless the Childiä ja Ghost Love Scorea samassa setissä, niin täällä on neiti, joka kiertää kaikki keikat. Yritys oli kova kuitenkin.



Ensin häröilemään bussiin, kokoamaan nassu festarikuntoon, kuvitteelliset juomapuolen aloittelut ja lopulta ulos bussista torille, josta ranneke (kangas!! jee hyvä Ilosaari) kätöseen ja alueelle mars! Tai noinhan sen olisi pitänyt mennä. Kippasin tavaralastini majoituskoululle, istuin hetken patjalla ja kirosin pahaa oloa, ja samalla olin helvetin tyytyväinen, että olin tajunnut jäädyttää itselle juomaa messiin, ja että tein Sour Apple -litkusta riittävän laimeaa, ei meinaa olis muuten menny alas. Lopulta kampesin itseni ylös ja yritin suunnata alueelle - huonolla menestyksellä tosin. Kävelin toki väärään suuntaan, kiitos huonoista kylteistä. Lopulta kuitenkin seminopea turvatarkastus ja kirmaus Mokoman tokaan riviin.

Oikeasti, mulla oli kädessä kaksi pillimehua ja jäädytetty kossuvissy "tää on vaan vissyä" ja muuta mulla ei olekaan. Järkkäri totes että ookoo, alahan painua ja jätti laukun tsekkaamatta. Hitto!


Mokoma veti onneksi lähinnä vanhoja, joten meikä oli vähintäänkin fiiliksissä. Marrakset, Hei hei heinäkuut, Kasvot kohti itää, Punaiset Kukot sun muut saivat kyllä hymyn huulille ja kossuvissyn nousemaan päähän.  Ja se Valapatto. Ah. Ja Pahaa verta. Molemmat ekoja biisejä, joita Moksuilta koskaan kuulin. Edellisestä kerrasta olikin tainnut vierähtää aikaa, sillä olisinkohan tosissaan nähnyt Mokoman viimeksi Myötätuulessa 2011? Ei siis haitannut yhtään tämän keikan jälkeen, että Qstockissa oli lisää tiedossa. Fiilis yleisössä oli mieletön ja eturivipaikkakin napsahti ilman jonotuksia Mokomafanien siirtyessä takavasemmalle, kaikki hyvin tässä vaiheessa!


Mokoman jälkeen olikin aikaa kartoittaa tilannetta, tuttujahan täällä piti piisata. Aivan, vierestä löytyikin Zina ja uusia ihmisiä. Eturivin koloviritelmän toiselta puolelta löytyi tuttuun tapaan Krista ft. muut hullut jonottajat. Eikäpä siinä vielä kaikki, lissää ihmisiä tuli bongattua vessareissulla. Päädyttiinkin sitten Annan kanssa katsastamaan Eternal Tears of Sorrowia. Vaikka minua varoiteltiinkin paskasta livemenosta, petyin, ja suuntasin Eläkeläisten letkikseen.

Katsaus ympärille ja alaleuan tipahtaminen maahan. Monenlaista olen nähnyt, mutta harvemmin munasillaan ihmisiä letkistä pomppimassa, vaan eipä sillä, olihan tuota kuuma, mutta ei nyt ehkä ihan niin kuumaa ollu se ilmestys.

Sitten pitikin pelata jo ota taikka jätä -peliä, päädyin olemaan uskalikko ja suunnata kohti Stellaa. Lavan edusta pursusi porukkaa ja keikka olikin jo käynnissä, kun sulloin itseäni kohti lavaa. Tähtiteltta oli räjähdyspisteessä ihmismassasta, josta puolet vielä roikkui ulkopuolella. Sulloutumista kehiin ja neidille tavoite päästä miksauskopin eteen. No siihenpä se sitten jäi, miksauskopin tasolle vasemmalle sivustalle, vaan eipä haitannut. Lissää juomaa kehiin ja keskittyminen lavan sijasta yleisöön - aivan mieletöntä.


Settilistasta en ossaa sanoa jälleen kerran mitään, nettikään ei paljoakaan avittanut. Mikäpä Stellalla olis huonoakaan, joten kaikki toimi. Harmittaa, etten päässyt kuulemaan On maailma meille avoinna, se kun taisi olla kevään teemabiisi.  Joka tapauksessa Kesän heinä oli ainoa vähän fiilistä laimentava biisi, mutta sitten lopun hittiputki kiskaisi fiiliksen taivaisiin.. Hipaisun päässä, Lumottu, Viimeisen Kerran (!!! ah), Aamun Kuiskaus, Piste ja mun skippaama Häävalssi - oli kiire jo tarkastamaan eturivitilanne.

Aamun Kuiskaus toimi livenä aivan mielettömän hyvin, koko yleisö lauloi sydämensä kyllyydestä ja hyvältähän se kuulosti. Kaiken kaikkiaan keikka oli tämän kesän TOP 3, Ilosaaren paras. Aivan mieletöntä, vaikka yksin tätä olinkin kokemassa.

Stellan jälkeen oli vuorossa juoksua Haloo Helsinkiin. Toiveet eturivipaikasta tuntu häviävän siihen pieneen tuulenvireeseen, joka lavan edustaa hetkellisesti viilensi. Porukkaa oli aivan pipona, mutta eteenpäin pääsi kuitenkin paljon helpommin kuin Stellassa. Neljänteen riviin poistelemaan kuvia kamerasta ja huutamaan että vappaus kätteen jää. Hämmentävä hetki oli, kun vieressäni ollut jätkä tahtoi mun ottavan hänestä kuvan, ok? Ajattelitko tarvitakin sen. :D


Haloo Helsingin jälkeen porukka hävisi kuin tuhka tuuleen ja oma rakas eturivipaikka irtosi helposti, hallelujah. Ruokaa naamaan ja odottelemaan Disco Ensembleä, jonka fanit lykättiin eturiviin ja itse siirryttiin vähän sivummalle. Kaikki meni just niinkun pitikin, ei turhia eturivihäröilyjä paskojen bändien fiilistä pilaamassa ja itsekin tuli katsastettua kaikki oleellinen.

Jos pitää laittaa yksi bändi "never again" -listaan, niin Disco Ensemble kyllä kuuluu siihen kastiin. Kovasti bändin fanit yrittivät meihin valaa uskoa ennen keikkaa, että älkää tuomitko ennenkun näätte. Ok, odotuksia bändiä kohtaan tuli aavistus lisää. Kaksi biisiä ja ei muuten ollut enää ollenkaan. Siis niitä odotusia. Tätäkö sitä pitää kuunnella tunti ja vartti, ei hyvää päivää. Bändi sai yleisön mukaan todella hyvin, mutta ei tosikaan kuinka kylmäksi se mut jätti.

Välispiikkejä ei ollut, lava yksinkertaisesti hiljeni biisien välissä pitkäksikin aikaa, siis mitä? Keikan ainoa välispiikki yhden kiitoksen lisäksi oli "Mitä ihmettä mulla on kengässä? KIVI!". Kertonee laadusta, vaikka samaa kategoriaahan tämäkin on kuin Kätilöiden "Kuinka monella teistä on... ööö... parveke!", mutta lähinnä surkuhupaisuuden puolelle.


Lopulta keikka kuitenkin loppui ja minä todella kiitin onneani. Pari tuntia Nighwishiin ja eturivihäröily saldo tähän mennessä: 0,5 tuntia. A'vot! Yllättävän nopeasti heinäkuinen ilta viileni ja lavan reunustoille ilmestyi roihumeri, joka varmaan kauempaa näytti melkoisen nätiltä - ja mitä itsekin keikan jälkeen ehdin vilasta niin toimihan se!


Nightwish potkastiin käyntiin tuttuun tapaan Dark Chest of Wondersilla, joka todellakin on paras aloitusbiisi ikinä. Onneksi tämänkin kiertueen lopussa siihen palattiin, eikä mitään iänikuista Storytime-renkutusta tarvinnut kuunnella. Wish I Had an Angelia putkeen, eikä ollut nokkaan koputtamista - festarisetti mikä festarisetti.

Floorin esittelyt ja She is My Siniä kehiin, kolahti kyllä. Pakko muuten sanoa, että mulla oli videota vähän kaikista bändeistä, mutta ne hävisi vissiinkin bittiavaruuteen, jaan siis muiden fiilistelyvideoita tähän postaukseen. Papapapappam ja Ever Dreamit kehiin. Pakko myöntää, että vaikka Floor kuinka mahtava laulaja onkin, niin kyllä Ever Dream kuulosti paremmalta Aneten laulamana.


Storytime oli puolestaan valokuvausbiisi, yksi huonoimmista hiteistä koskaan mun mielestä, joten hyvää aikaa kameran kanssa riehumiselle. Troyn kanssa iloteltiin kolmen seuraavan biisin osalta, I Want My Tears Backin pomppukohta taisi tällä kertaa ylettyä koko biisiin, hupsista heijaa..

Ja sitten tapahtui jotain, mikä kirvotti melkein kyyneleet mun silmäkulmista. Yksi sointu ja pimeä lava... "I was born amidst the purple waterfalls. I was weak, yet not unblessed. Dead to the world alive for the journey...." Ja totally sekoaminen. Eiss miten hyvältä biisi voikaan kuulostaa? Siihen asti, kun Floor avasi suunsa. Hetki oli outo, kun sieltä tuli ihan jotain muuta kuin mitä piti.. Katse kohtasi Empun kanssa ja tajusin, että taisin oikeasti olla oikeassa ja nyt meni jollakin senat sakasin "How can I ever feel again.. chance would I return. Why am I loved only when I'm gone". Vitutti. Tässäkö oli se hetki, jota mä olin odottanut ja kauan?




Kaikille sattuu mokia, eikä sille voi mitään. Hyvin Floor kuitenkin paikkasi, ei ilmekään värähtänyt kun virheensä tajusi. Itseä kuitenkin ärsytti, mutta onneksi porukka ympärillä oli niin fiiliksissä, että se tarttui jälleen muhunkin. Upealtahan tämä Floorin kanssa kuulostaa!

Seuraavaksi Romanticide ja kylmyys jatkui. Kyseinen kipale ei oo koskaan kuulunut mun lemppareihin ja tällä kerta vain vitutti, että se vei Planet Hellin paikan. Amaranth perään, ja vaikka kuinka olinkin ruennut aavistuksen jopa tykkäämän biisistä niin ei - ei sytyttänyt.



Koko keikan olin odottanut Ghost Love Scorea ja Romanticiden kohalla meinasin heittää jo toivon. Over the Hills ei paljoa hymmyilyttänyt, vaikka kyllähän Troyn hyvä fiilis sai mutkin pomppimaan. Lopulta odotus kuitenkin palkittiin ja kuului tutut TUMTUMTUM. Nyt puhutaan asiaa, ei ollut siis lainkaan turha reissu - Bless the Child ja Ghost Love molemmat tuli kuultua, vaikka keikka muuten laimeaksi jäikin. Odotukset Sotkamoa varten kasvoivat kasvamistaan, ei perkele tällaista laimistelua sinne, kitoosh! Last Ride of the Day ja Stellan keikoista yhtä hyvillä fiboilla nukkumaan.

sunnuntai 18. marraskuuta 2012

Scent of the sea before the waking of the world brings me to thee into the blue memory. / Ghost Love Score - Nightwish


Kuten tosiaan lupailin, ei mun keikkarupeama päättynyt yhteen iltaan. Vajaan neljän tunnin yöunien jälkeen suuntasinkin vähintäänkin virkeänä kohti Jyväskylä-Helsinki -junaa. Matka menikin varsin mukavasti omenamehun ja Katatonian jumituksen kanssa. Tampereella vaihdoin junaa Jainan kanssa samaan junaan, josta sitten hypittiin ulos Pasilan kohdalla.



Hartwall Areenalla oli tuttujeni puheiden mukaan todella vähän porukkaa, eikä porukkamäärä varmaan ollut edes rikkonut 30:tä, kun me sinne noin neljä tuntia ennen ovia hipsittiin. Siinä sitten leviteltiin kamamme ympäriämpäri ja itse hypin myös toppahousuihin ja villasukkiin, jotka kyllä tais olla vähän liikaa syysjonotukselle, koska jos mua paleltaa tollasissa kamppeissa jo nyt, niin mitenhän meinasin talvella selvitä?


Jonojen järjestys kusi aivan täysillä, kuten myös porukan pääsy sisälle. Vedettiin hirmuspurttia vaan päästäksemme jonoon toisien ovien eteen. Tässä vaiheessa saumat tuntui vielä ihan hyviltä, mutta koska kyseisessä paikassa ei ollut mitään nauhoja tms erottamassa jonoa, se vain levisi ja levisi sivuille ja lopulta kun muutenkin myöhässä tapahtuneen ovien aukaisun jälkeen selvittiin ryntäämään portaat alas ja sisälle saliin, oli eturivihaaveet jo ihan mennyttä. Toiseen riviin melko keskelle, that's the point. Kavereita kuitenkin joka puolella, joten ei se paikka ollut läheskään niin paska kuin olisi voinut kuvitella.

Aaltojakin päästiin väsäämään, tai ainakin yrittämään väsätä. Tässä alapuolella onkin ainoa edes kutakuinkin onnistunut videoni koko viikonlopulta.. Keikkavideoitakin kovasti yritin kuvata, Dark Chest of Wonders esimerkiksi Nightwisiltä löytyy, mutta sen äänenlaatu on jotakin niin kamalaa, että tässä postauksessa ei tule olemaan yhtäkään omaa videotani.

Settilista rykäistiin tuttuun tapaan käyntiin Taikatalvella. Marcon herkkä ääni kaikui ympäri Hartwall Areenaa ja mä tajusin vihdoinkin, että tosiaan olen täällä, mistä mä oon kattonu ennen vaan DVD:eitä. Vitun hullua! Storytime Taikatalven perään ja verhon tiputus kevään meininkien mukaisesti.

Tässä vaiheessa jännittikin, että tuleeko seuraavaksi Ghost River eli aiemmin lupailtu Imaginaerumin läpisoitto. Siinä vaiheessa, kun alkaa kuulua ihan jotakin muuta kuin Ghost River ja kun tajuat, ettei se ole myöskään Imaginaerumilta, on olo jotakin luokkaa öklgkfdghfkhgflkghkgfklg. Dark Chest of Wonders tykitti ihan vitun lujaa. Floor todisti lahjansa viimestään tässä vaiheessa.


Uutta puolta oli tungettu settiin jälleen, Storytimen lisäksi ainoaksi hitiksi jäänyt Amaranth (voi jösses, olen niin onnellinen siitä, ettei setti kattanut kaiken maailman Wishmasterseja ja Wish I Had an Angeleita) menikin sitten kuvatessa tämän postauksen kuvat lähes kaikki. Muuten en kameran kanssa juuri riehunut, mutta hittibiisien aikaan ei ole oikeen muuta hommaa.

Scaretaleen Floor oli saanut paljo enemmän juttuja mukaan kuin miltä armaamme harmaamme Youtuben perusteella aiemmin tuntui. Aneten friikkimäisyys oli kuitenkin ihan omaa luokkaansa ja tämä onkin varmaan ainoa biisi, jossa Floor hänelle hävisi millään tavalla.


Vieressä ollut tyyppi meinasi tipahtaa polvilleen seuraavan biisin alkutahdit kuullessaan, ja kyllähän minullekin totta maar' Ever Dream kelpasi. Floor vetää tämän biisin minusta lähes yhtä hyvin kuin Tarja. Aneten veto jäi usein kovinkin kauaksi siitä, mutta se ei todellakaan ole moite.

Se, että minun suusta kuuluu mielipide, että biisi kuulostaa lähes Tarjalta, on todellakin suuri kunnianosoitus. Ei Anettekaan tätä todellakaan huonosti vetänyt, mutta Floorin ääni soi tässä erityisesti livenä niin upeasti. Videon äänenlaatu ei todellakaan anna kaikkia Floorin äänensävyjä kuten livenä, harmi. Kuuntelkaapa kuitenkin 3:30 eteenpäin ja kylmät värreet on taattu!



Settiä jatkoi mielipiteet jatkava Slow, Love, Slow. Paremmin tämä toimi ainoana hitaana ja akustisena biisinä nyt kuin keväällä, mutta kuten monista lukemistani rapsoista kävi ilmi, en ollut ainoa, johon kyseinen biisi ei kolahtanut. Sitä seurannut I Want My Tears Back kuitenkin kolahti ja vasta näillä tienoin aloin kaivata viereeni kahta tsirpulaa, jotka luovittuvat toisen/kolmannen rivin paikkansa ja suuntasivat kauemmaksi, nimittäin meininki heidän kanssaan olis ollu vieläkin hullumpaa, vaikka kyllähän tuo nytkin kelepas! Pekka Kuusisto saatiin lavalle niin tähän kuin seuraavaankin biisiin, ja kyllähän mies viulunsa kanssa hyvin juttuun tuli!

Last of The Wilds tuli tuttuun tapaan tähän perään, ja nyt se kerrankin oli paikallaan. Jalkoihin ja käsiin sattui, puhumattakaan moshauskelvottomista niskoista, janosta, kuumuudesta ja yleisestä uupumuksesta. Biisin fiilistely vaihtui lähinnä hengähdystauoksi, jota tosiaan tarvittiinkin ennen keikan loppurykäisyä.



Seuraavaksi kaiuttimet täyttivät arabialaiset tunnelmat ja lavalle saatiin neljä tulitaiteilijaa Arabesquen soidessa taustalla. Katsottavaa siis riitti, ja hengähdystauko oli enemmänkin kuin tarpeen. Seuraavaksi nimittäin lähdettiin semmoseen paikkaan, josta niitä plusasteita löytyykin rutkasti enemmän. Planet Hell on nyt tullut kuultua neljä kertaa putkeen, enkä todellakaan ole vieläkään kyllästynyt. Vai onkohan neljästi.. En muista Kuopiorockin osuutta ihan sattuneesta syystä..


Ghost River setissä paransi varmaan monen päivää, ja kyllähän siinä välillä ihan nätistikin lauletaan: "Beautifully shy as you are, never lose your heart and do come across". Siinäpä sen biisin hienoudet, eli seuraavaan käy tiemme.



Song of Myself on livebiisinä ihan toimiva, vaikkakin se jää minusta kauaksi Poet and the Pendulumista. Toisaalta, kyllähän biisin pituudestakin puuttuu monta minuuttia (liveversiosta siis) verrattuna siihen, ja ehdottomasti minä otan settiin mukaan seuraavan biisin kaltaisen helmen.

Vannoin kuultuani erään kipaleen livevedon Aneten vetämänä, että jos minä tämän joudun koskaan ikinä kuulemaan missään hänen vetämänä, suuntaan tasan tarkkaan ulos ovista. Nyt kuitenkin tapahtui sellainen efekti, että meikän polvista lähti 20cm helvettiin, hyppärin vieressä olleen tuntemattoman tytön kaulaan (joka kyllä myöhemmin esittäytyi Ainoksi) ja tirautin muutaman kyyneleenkin täristen onnesta ja sekavuudesta.



En oikeasti tiennyt miten päin olisi pitänyt olla, olisiko pitänyt pittää silmät auki vai kiinni ja miettiä miltä näyttää vai oikeasti vain antaa mennä. Päädyin kaikista viimeiseen ratkaisuun lähinnä puristaen hiuksiani sormien välissä ja huutaen lyriikoita täydestä sydämestäni. Jossain vaiheessa biisiä romahdin Sannin ja Ninan niskaan eturiviin ja siinä sitten yhdessä pohdittiin, että mitä vittua täällä tapahtuu. Eipä tullut vastausta, mutta melkoiset kylmät väreet ja musiikkiorgasmit kuitenkin.

Minusta oli niin upeaa tajuta, että kun biisin lopussa kertsit muuttuvat uudenlaisiksi, niin Aino tasan tarkkaan tiesi mitä pitää laulaa ja missä. Mikäli vieressä olisi ollut kuka tahansa, joka ei vanhempaan tuotantoon ole juuri tutustunut, olisi se varmasti vaikuttanut munkin fiilikseen alentavasti. "You were the one to cut me so I'll bleed forever!" -huudot raikuivat Helsingin pimeässä yössä ja mun sisällä oikeasti kupli, ei viha vaan ilo ja tyytyväisyys. Tyydyin lähinnä tärisemään ja miettimään, että olenko oikeasti unessa.




Olotila oli jotakin sanoinkuvailematonta, onhan kyseessä kuitenkin all the time -lempparini miltään bändiltä ja muutenkin kyseinen kappale on jotakin niin hienoa, että sitä ei voi sanoin kuvailla. Onneksi myös bändi tajusi, että monelle tämä biisi oli se keikan kohokohta ja hymyjä lensi niin lavalta yleisöön kuin yleisöstä lavallekin. Harvemmin tulee itsekään sydämiä esiteltyä, mutta tällä kertaa sellaiseen tuli todellakin tarvetta, Floorin hymy ja nyökkäys kruunasi mun illan sitten totaalisesti!

Keikan lopetti tämän kiertueen tuttuun tapaan Last Ride of the Day. Kyllähän se on loistava lopetusbiisi, mutta mä kuitenkin peräänkuuluttaisin sitä encorea. Toisaalta, mun fibat oli edelleen niin loistavat tässäkin, että oikeastaan millään ei ollut väliä. Olin tullut Hartwallille kokemaan elämyksiä, ja niitä todellakin sain. Vaikka olinkin salaa hiljaa omassa mielessäni toivonut, että Ghost Love Score setistä löytyisi, en todellakaan uskonut siihen. En todellakaan.


Kunnon kumartelut ja kuvat yleisön kanssa loppuun ja monelle hyvä mieli, minut mukaan lukien. Keikan jälkeen olotila oli niin sekava, että en oikein kyennyt ajattelemaan. Jotenkin kuitenkin onnistuin bongaamaan kaverini kaulasta ilmaan ammuttuja nauha-asioita, joita sitten itsekin keräilin kaulaani näyttäen lähinnä joulukuuselta. Järkkärit pistivät porukkaa ulos ja me suunnattiin kerrankin kuuliaisesti kohti ovia, jotta saatiin juomista. Taisin kitata koko illan aikana kolme puolen litran lasia tavaraa kurkustani alas ja tottahan toki popcorneja leffaa varten piti käydä hommaamassa.



Leffa ei alkanut ihan ajallaan, eikä edes sen akateemisen vartin jälkeen. Lopulta kuitenkin päästiin permannolle, jossa meitä odotti pitkät rivit penkkejä, pehmeitä sellaisia, kunnon väleillä. Arvostelen! Penkeillä oli myös Infernoja, joita matkalukemiseksi sitten piti hamstrata. Pakko sanoa, että se tunne on aivan mieletön, kun istut oikeastaan aika keskellä Hartwall Areenaa, katselet joka puolelle ja toteat, ettet oikeasti nää edes kaikkia paikalla olijoita. Stobe Harjun sanoja vähän lainaillen, oli meitä siellä paikalla 10 000. Päälle 9900 tuhatta ja minä. Mitä vittua.



Meidän paikat leffaa ajatellen olivat loistavat, sillä screen näkyi kokonaisena ja kun istuttiin kauempana, niin myös melko tarkkana. Eturivin paikoilla istuminen olisi varmaan vaan lähinnä vituttanut. Marcon ja Stobe Harjun kiitoksien lomassa purettiin keikkatuntemuksiamme jälleen, ja olotila ennen leffaa olikin melko euforinen.

Elokuva itsessään oli melko sekava, ja varmasti vaatisi toisen katselukerran, jossei kolmannenkin. Lyhyesti juonta spoilaten, siinä siis keskitytään liikkumaan ihmisen mielessä keräillen muistoja kokoon. Enempää ei kuitenkaan multa irtoa ainakaan vielä, joten saatte odotella 23.11. ja yleistä ensi-iltaa. Leffan jälkeiset kommentit mun suusta oli lähinnä linjaa: "Ööö..", kun Sanni niitä kyseli. Jumiteltiin sitten Hartwallilla aikamme, ennen kuin lopulta suunnattiin kohti Pasilan juna-asemaa ja luksushotellia, muiden suunnatessa kohti Omppua.

Edellisen illan Omppuyö veti multa mehut aika hyvin, joten 120cm sänky oli todellakin vain ihana yllätys puhumattakaan ensimmäisestä lämpimästä ateriasta sitten perjantaiaamun pakolla syödyn tortillan. Meillä oli ammekin, you looozerrs! Nojoo, se siitä. Ei me tosissaan oltu yötä kuin Sokos Hotel Presidentissä, mutta kyllähän se keikan jälkeen aika arvon ylennykseltä tuntui. Tavaratkin levis ensimmäisen viiden minuutin aikana varsin tehokkaasti, ottaen huomioon, että sängyllä ei ole huivin lisäksi YHTÄKÄÄN vaatekappaletta, vaan ne ovat yhä nätisti (.. ja tiiviisti..) pakattuna reppuun..



Miten olen ylipäätään voinut survoa tuon kaiken yhtään minnekään? Loppureissu menikin sitten baarissa olleelle toverillemme soitellen, juna-asemalla lagittaen koska vitun isänpäivä ja lopulta junassa laatuaikaa viettäen Picnicin savulohi-vuohenjuustosalaatin kanssa nukahtaen lähes haarukka suuhun..

Torstai-illan tuska ja ahdistus vaihtui siis jo perjantaina upeaan fiilikseen, jota lauantai-ilta vielä täydensi. Sunnuntain kauppojen kiinniolokaan ei juuri vaikuttanut siihen tunteeseen, että tämä oli paras keikka reissu koskaan. Reissuna kyllä. Ihmisten näkemisenä kyllä. Näin oikeasti varmaan kaikki keikkaihmiset, ketä kuvitella voi. Oon niin onnellinen, että mulla on teidät. Aina joku, jolle jutella. Terkkuja vaan ihan tasapuolisesti kaikille, nähellään sitten seuraavalla kerralla. Kiitos!!! ♥

lauantai 17. marraskuuta 2012

Once I had a dream and this is it. / Dark Chest of Wonders - Nightwish

Minusta alkaa tuntua siltä, että olen saanut lempibändini takaisin, vaikken sen hienoutta ajallaan koskaan ymmärtänytkään. Aneten Nightwish ei koskaan lyönyt tietään suoraan mun sydämeen, vaikka Imaginaerum onkin yksi parhaimmista Yövissyn parhaimmista levyistä. Silti se ei pysty koskaan lyömään minun rakkauskaksikkoani Century Childiä ja Oncea.

Vaikka Aneten Ever Dream olikin korvia hivelevää kuultavaa, eikä Planet Hellin löytyminen hänenkään aikaisesta setistä ainakaan suupieliä alaspäin kääntänyt, aletaan nyt liikkua sillä alueella, että olen valmis maksamaan lähes mitä vain päästäkseni näkemään tämän bändin. Floor on erittäin upea ilmestys, niin noin ulkonäöllisesti kuin laulullisestikin.


After Foreveriä ehkä levyllisen kuunnelleena suhtautumiseni Flooriin oli kovin kyseenalainen, en halunnut muodostaa mielipidettä, jonka luultavasti myöhemmin pyörtäisin. Keskustelin erään henkilön kanssa, jota en todellakaan lukisi Nightwishin fanipiiriin. Minusta on hienoa, että on kuitenkin olemassa ihmisiä, joilla on vahvat mielipiteet ja tietopohja bändeistä, joita he eivät kuitenkaan aivan täydellisinä pidä. Hänellä oli vahva mielipide Elizen loistavuudesta Nightwishin mikkiin, itse en vielä oikein tiennyt.

Elize Ryd ja Alissa White-Gluz tosissaan vetivät sen suurta hämminkiä aiheuttaneen keikan, jonka jälkeen Anette erotettiin bändistä. Minusta Amaranthessa vaikuttava Elize sopisi Nightwishin keulaan myöskin erittäin loistavasti, nykyään, sillä erityisesti tuo Nemo-veto tässä alemassa videossa kertoo sen minulle. Amaranthea en ole juurikaan kuunnellut, mitä nyt muutaman biisin jälkeen todennut sen jättävän minut kylmäksi.



Elize ja Alissa vetivät tunnin varoitusaikaansa perustuen keikan todella hyvin, ainakin Youtuben videoiden perusteella. Kuka voisikaan vaatia, että sanat osattaisiin niinkin pienen varoitusajan jälkeen? Toisaalta, kyllähän kuka tahansa taitava ja tässä yhteydessä voinee käyttää nimitystä "oopperaääninen laulaja" pystyy omalla karismallaan vangitsemaan minunkin mielenkiintoni.

Floorin tulo mukaan kuvioihin aiheutti minussa lähinnä vain hämmennystä, en tahtonut olla yhtyeestä saati hänestä mitään mieltä. Muutaman Storytimen vedon kuuntelun jälkeen hän jätti minut lähinnä vain kylmäksi. Kaipasin Anettea takaisin. Scaretale erityisesti aiheutti suuren pettymyksen, Aneten sekopäisyys todellakin teki biisistä sen, mitä se oli .

En ennen Hartwallin keikkaa tahtonut kuunnella juurikaan Floorin vetoja, etten spoilaisi itselleni settilistaa. Olin kuitenkin tietoinen Imaginaerumin läpisoitosta, joten fiilikset ei todellakaan olleet kovinkaan korkeat. Erehdyin kuitenkin pläräämään Youtubea ja huomaamaan Higher than Hopen videon. Laitoin silmät kiinni, suljin sivun ja mietin mitä vittua on tapahtumassa.



Kuuntelin tuon kyseisen vedon nyt ja sain mielettömät kylmät väreet. Nyt aletaan liikkua semmosissa vesissä, että minusta tuntuu, etten oikeasti tiedä miten päin minun tulisi olla. Higher than Hope ei ole koskaan ollut minulle top vitosessa oleva biisi, mutta silti, en uskonut kuulevani sitä enää koskaan kenenkään muun kuin Tarjan vetämänä tämän bändin riveissä. Vaikka settilista koostuukin lähes fifty-fifty jakaumalla uusia ja vanhoja biisejä, olen kuitenkin niin kovin täpinöissäni. Floorin ääni on kuitenkin niin lähellä ainoan oikean laulajan ääntä, että varmaankin lähes jokainen biisi olisi mahdollista vetää. Lueskelinkin tässä aikani kuluksi vitutustani kameraani kohtaan laannuttaen Youtuben kommentteja:

"
I'm waiting for The Phantom of the Opera and of course, Slaying the Dreamer :)))) We have NW back !:)"

"Thanks GOD! And thank you Jansen. It's been a long time (6 years?) since I felt this feeling with this song. Good old Nightwish is back baby..."

"I'm in tears.
Nightwish are finally back?
Please Floor stay...!"

... ja minusta tuntuu, että voin yhtyä noista aivan jokaiseen. Tiedän, että monet ystävistäni ovat Aneten kannalla ja monista juuri hän on oikea laulaja tähän yhtyeeseen. Tiedän kuitenkin senkin, että jokaisella on oikeus olla sitä mieltä kuin hän itse on. En halua vaikuttaa kusipäältä, mutta mikäli sinä kyrsiinnyt tästä postauksesta, eikä sinulla ole muuta sanottavaa kuin vaikkapa Floor on paska, voit jättää sen aivan hyvin kommentoimattakin. Minusta olisi kuitenkin ihana keskustella henkilöiden kanssa, jotka ovat aivan päin vastaista mieltä asiasta kanssani, mikäli perusteluitakin irtoaisi tai esimerkkejä.  Jokainen saa minusta olla tästäkin asiasta ihan sitä mieltä kuin itse on, kunhan on valmis perustelemaan kantansa. :)

Viimeistään livenä ensimmäisten lauluosuuksien jälkeen, tajusin, että nyt ollaan siellä mistä tämä bändi tosissaan lähti. On hankala uskoa todeksi sitä, että voin oikeasti kuulla Ghost Love Scoren lähes sellaisena kuin se niin monta kertaa on kaiuttimistani kuulunut.


Toisaalta, mikäli Anettea ei olisi ollut tässä välissä, olisi Floor saanut aivan hirvittävät määrät vertailua Tarjaan. Anette kuitenkin joutui keskelle paskamyrskyä, ja hyvin hän minusta kaiken tämän kestikin. Vaikkei Floor olekaan pysyvä laulaja, jollaiseksi minä hänet haluaisin kyllä, en ole pitkään aikaan rakastanut tätä bändiä niin paljon kuin nyt teen.

Minulla ei todellakaan ole mitään Anettea vastaan. Aion seurata hänen uraansa ainakin jossain määrin, mutta just nyt musta tuntuu vain niin hyvältä, että Nightwish muuttaa suuntaansa ja tekee ikäänkuin kumarruksen historialleen, samalla se tosin kuitenkin näyttää persettään uudelle menestykselleen. Millään ei voi kieltää sitä faktaa, että Nightwish ei ole koskaan ollut niin kuuluisa, tunnettu ja rakastettu kuin tänä päivänä. Se, olisiko tämä sama kuvio onnistunut ilman Anettea jäänee kuitenkin ikuiseksi kysymysmerkiksi.

Ystäväni sanoja lainaten, tosin eri bändiin liittyvässä keskustelussa: "En olisi koskaan voinut kuvitella, että voisin rakastaa tätä bändiä enemmän kuin aiemmin tein. Nyt näiden keikkojen jälkeen, on kuitenkin fiilis ihan toinen." Tämä koko kuvio on ihan täydellisyyttä minulle. Olen niin onnellinen, että tällä hetkellä Nightwish on oikeasti sellainen, jollainen se kaikista rakkain Nightwish on minulle aina ollut. En uskonut tämän päivän koskaan koittavan, mutta tässähän tätä ollaan.

Vuosi sitten julkaistun Imaginaerumin aikaan olotila oli erittäin positiivinen ja odottava, mutta mikäli joku olisi minulle sanonut silloin, että voit rakastaa Nightwishiä vieläkin enemmän, olisin nauranut hänelle päin naamaa. Puhumattakaan siitä, että hän olisi sanonut minulle, että mikin varressa heiluu laulaja, jota oikeasti voit rispektata lähes yhtä paljon kuin Tarjaa. Olen niin onnellinen.

maanantai 1. lokakuuta 2012

End of an era - again

Nyt täytyy kyllä sanoa, että olen melkoisen järkyttynyt. Jälleen kerran lempibändini kokee vaihdoksia, ja musta alkaa pikku hiljaa tuntua, että olisi melkein fiksua lopettaa koko bändi, eikä tuhota sitä tiettyä Nightwishiä, joka aluksi oli. Toki Imaginaerum oli todella kova albumi, mutta Tarjan bändinä Nightwish on mulle tullut tutuksi ja sitä se myös tulee olemaan. On silti toisaalta surullista, että Anette ei jatka enää bändissä. Toki olen tietoinen muutama päivä sitten tapahtuneesta härdellistä keikkojen suhteen ynnä muuta, mutta tämä oli oikeasti yllätys.

Lehdistötiedote 01.10.2012


perjantai 28. syyskuuta 2012

And there forever remains the change from G to E-Minor / Song of Myself - Nightwish

Tähän asti viimeisimmän Nightwishin levyn ulosanti on minusta lähes parhainta Nightwishiä. Toisaalta, en pidä niin paljon esimerkiksi siitä satuteemasta, johon Storytime perustuu. Näissä lyriikoissa on kuitenkin niitä juttuja, joihin oikeasti voi samastua - ja joiden tarkoitusta pohtia. Vaikkei Nightwish yhtyeenä sattuisi kolahtamaankaan, epäilen, että jokainen löytää näistä biiseistä lauseita, jotka voisi melkein ihoon asti tatuoida, haha.


"Päällä talvisen maan hetki kuin ikuisuus
Mi pienen kissan jaloin luokseni hiipii
Tääl tarinain lähteellä asua saan mis
Viulu valtavan kaihon
Ikisäveltään maalaa
Laulullaan herättää maan"
Taikatalvi


"A painter on the shore
Imagined all the world
Within a snowflake on his palm
Unframed by poetry"
Storytime


"Do I love you or the thought of you?"
Slow Love Slow


"Where is the wonder where's the awe
Where are the sleepless nights I used to live for
Before the years take me
I wish to see the lost in me"
I Want My Tears Back



"Good journey, love, time to go
I checked your teeth and warmed your toes
In the horizon I see them coming for you"
Turn Loose the Mermaids


"Every little memory resting calm in me
Resting in a dream, smiling back at me
The faces of the past keep calling me to come back home
To caress the river with awe"
Rest Calm


"Don’t give me love, I’ve had my share
Beauty nor rest, give me truth instead"
The Crow the Owl the Dove


"We live in every moment but this one
Why don't we recognise the faces loving us so"
Last Ride of the Day


"Once upon a night we'll wake to the carnival of life
the beauty of this ride ahead such an incredible high"
Last Ride of the Day


"The thought of my family's graves was the only moment
I used to experience true love
That love remains infinite,
as I'll never be the man my father is

How can you "just be yourself"
when you don't know who you are?
Stop saying "I know how you feel"
How could anyone know how another feels?"
Song of Myself


"Is there a village inside this snowflake?"
- a child asked me
"What's the colour of our lullaby?"
Song of Myself


"And there forever remains the change from G to E-Minor"
Song of Myself

Tämä alin onvaan loistava. Hieno.
Jotain musiikista on tiedettävä, jotta tämän ymmärtää, mutta yksi parhaista oivalluksista.
Ei se ole sama.

tiistai 25. syyskuuta 2012

Oh Christ, how I hate what I have become. / - The Poet and the Pendulum - Nightwish

Mun teki mieli yhdistää tähän myös uusimman levyn biisien parhaimmat kohdat, mutta sitten niitä tulikin niin kamalasti, että päätin tehdä toisen postauksen. Tämä on siis nyt tällä kertaa vähän tällainen välipostaus joten: Mikä kolahtaa suhun parhaiten näistä Dark Passion Playn sanoituksista?
"One last perfect verse
It's still the same old song
Oh Christ, how I hate what I have become"
The Poet and the Pendulum



"You live long enough to hear the sounds of guns,
Long enough to find yourself screaming every night,
Live long enough to see your friends betray you."
The Poet and the Pendulum




"Search for beauty, find your shore
Try to save them all, bleed no more
You have such oceans within
In the end, I will always love you"
The Poet and the Pendulum




"Sometimes a dream turns into a dream"
 Cadence of Her Last Breath




"A kindest heart which always made
Me ashamed of my own.
She walks alone but not without her name."
Eva




"Once my heart beats to the rhythm of the falling snow blackened below.
The river now flows - a stream on molten virgin snow."
For the Heart I Once Had




"Flowers wither, treasures stay hidden
Until I see the first star of fall.
I fall asleep and see it all:
Mother's care and colour of the kites."
Meadows of Heaven

maanantai 17. syyskuuta 2012

Our souls will join again the wild, our home in peace 'n war 'n death. / Creek Mary's Blood - Nightwish

Jälleen olisi vuorossa Nightwishiä, tällä kertaa mun kahden lempilevyn lyriikoiden muodossa. Century Child kiilasi Oncen ohi joskus muinoin, ja nyt sitä onkin todella hankala syrjäyttää. Oncen sanoitukset koskettavat kuitenkin enemmän kuin Century Childin, vaikkakin CC:n biisit on enemmän lähellä sydäntä. Molemmat on omalla tavallaan parhautta. Lähes jokainen CC:n biisi kuuluu mun lempikipaleisiin, enkä levyltä pystyisi nimeämään kuin yhden muita heikomman biisin, joka ei sekään mitenkään erityisen huono ole.

Onnistuin varmaan herättämään mielenkiinnon, joten tämä kyseinen biisi on Feel for You. Ei kuitenkaan turhaan tuomita sitäkään rallia, sillä on se levyn huonoimmaksi kipaleeksi aivan loistava, jos sitä vertaa moneen muuhun levyyn. Ei välttämättä Nightwishiltä, mutta muilta bändeiltä. Pidemmittä puheitta, tässäpä on lyriikoita, joista todellakin saan irti juttuja.


"Where have all the feelings gone?
Why has all the laughter ceased?
Why am I loved only when I'm gone?"

Bless the Child



"How can I ever feel again?
Given the chance would I return?"

Bless the Child



"Remember, my child: Without innocence the cross is only iron,
hope is only an illusion & Ocean Soul's nothing but a name..."

Bless the Child



"Wake up, mow the weed
You'd be nothing without me
Take my life if you have the heart to die"

Slaying the Dreamer



"I only wished to become something beautiful
Through my music, through my silent devotion"

Ocean Soul


"I fear I will never find anyone
I know my greatest pain is yet to come
Will we find each other in the dark
My long lost love"

Beauty of the Beast



"My home is far but the rest it lies so close
With my long lost love under the black rose"

Beauty of the Beast



"All of my songs can only be composed of the greatest of pains
Every single verse can only be born of the greatest of wishes
I wish I had one more night to live"

Beauty of the Beast



"The first rock thrown again
Welcome to hell, little Saint"

Planet Hell



"White man came
Saw the blessed land
We cared, you took
You fought, we lost
Not the war but an unfair fight
Sceneries painted beautiful in blood"

Creek Mary's Blood



"Once we were here
Where we have lived since the world began
Since time itself gave us this land"

Creek Mary's Blood



"Our souls will join again the wild
Our home in peace 'n war 'n death"

Creek Mary's Blood



"My fall will be for you
My love will be in you
If you be the one to cut me
I'll bleed forever"

Ghost Love Score



"Redeem me into childhood
Show me myself without the shell
Like the advent of May
I'll be there when you say"

Ghost Love Score

lauantai 15. syyskuuta 2012

"It is the journey that matters, the distant wanderer" / Wanderlust - Nightwish

Näin lauantai-illan ratoksi ajattelin aloitella uudenlaista tapaa pitää tätäkin blogia hengissä. Minulle erittäin tärkeä asia musiikissa on nimittäin lyriikat, joista kehittelen jos minkälaista stooria ja yhdistelen sopivia pätkiä omaan elämääni. Aion toteuttaa tätä usean eri bändin lyriikoihin syventyen, muttei liene epäselvää, että lempibändistäänhän sitä eniten ihminen irti saa. Tulette siis kohtaamaan täällä useita Nightwishin lyriikoihin liittyvää postausta.

Aluksi meinasin tehdä tämän vain Yövissyn biiseistä, mutta sitten tulinkin toisiin aatoksiin ja pääsette tulevaisuudessa lukemaan mun lempipätkiä mm. Sonatan, Ensiferumin, Avril Lavignen, Stam1nan, Eluveitien, Katatonian, Moonsorrowin ynnä muiden yhtyeiden tuotannosta. Olisiko mukavaa, jos kommentoisin näitä pätkiä jotenkin, vai laittaisin kuten tässä postauksessa. Minusta jokaisen nimittäin kuuluu tehdä omat tulkitansa ja tykätäkin eri kohdista.

Tässä postauksessa tulisi kuitenkin Nightwishin kolmen ensimmäisen levyn lyriikoiden parhaimmistoa, näitä nyt ei niin paljoa ole, sillä onhan se myönnettävä, että Tuomas on kehittynyt sanoittajanakin valtavasti ajan kuluessa!


"However cold the wind and rain
I'll be there to ease up your pain
However cruel the mirrors of sin
Remember, beauty is found within"
Beauty and the Beast



"Needed elsewhere
to remind us of the shortness of our time
Tears laid for them
Tears of love, tears of fear
Bury my dreams, dig up my sorrows
Oh, Lord why
the angels fall first"
Angels Fall First



"What does the free fall feel like?
Asks the boy with a spark in his eye
Know why the nightingale sings?
Is the answer to everything

Taking a step to a world unbound
Spinning my fantasies all around
Freed from the gravital leash
I swear the heaven's in my reach"
Know Why the Nightingale Sings?



"I wish for this night-time
to last for a lifetime
The darkness around me
Shores of a solar sea"

Sleeping Sun



"I want to see where the sirens sing
Hear how the wolves howl
Sail the dead calm waters of the Pacific

Dance in the fields of coral

Be blinded by the white
Discover the deepest jungle"

Wanderlust



"It is the journey that matters, the distant wanderer"

Wanderlust



"So much to live for, so much to die for
If only my heart had a home"

Dead Boys Poem



"Never sigh for better world
It's already composed, played and told
Every thought the music I write
Everything a wish for the night"

Dead Boy's Poem



"So much more I wanted to give to the ones who love me, I'm sorry
Time will tell (this bitter farewell)
I live no more to shame nor me nor you
And you... I wish I didn't feel for you anymore"

Dead Boy's Poem

sunnuntai 9. syyskuuta 2012

Lapsistain rakkahin tää näyttämö on. / Taikatalvi - Nightwish



Nyt muuten kolahti ja kovaa tämä aloitus. Aika tarkalleen vuosi levyn julkaisuisusta tulee olemaan leffan ensi-ilta ja toivon kovasti kuulevani tämän siellä introna. Toki Crimson Tide on yleensä se kaikista paras intro-vaihtoehto minulle, mutta katsastakaapa tuo video ja kylmät väreet on taatut. Kuulostaa niin tajuttoman hyvältä, sataisipa nyt kevyt ensilumi leijailen taivalta ja ulkona olisi pikkupakkanen ja huomenna saisi laittaa villakangastakin kouluun. No, tuleepa nekin säät sieltä. Nyt alkaa tajuta sen, että parin kuukauden päästä ollaan siinä pisteessä, jota sitäkin monta vuotta odotettiin. A-PU-A!

Ps. Saahan itselle luvata vielä yhden biisin koneella, vaikka se kestääkin päälle 10 minuuttia. Storytimen jälkeen on vain aina kuunneltava Beauty of the Beast koska. Noh, tiedättehän te, THE-soolo.

lauantai 8. syyskuuta 2012

The waters scarce in motion quivering still.. / Turn Loose the Mermaids - Nightwish

kuva Henry Nyman, Turmion Kätilöissä on tainnu neiti olla ihan hyvässä kuosissa.

Huoh, huoh ja vielä kerran huoh. Ikinä koskaan ei oo tainnu tulla keikkapostausta sentään ihan näin myöhässä. Luonnoksissa roikkuu miljoona levyarvostelun alkua, mutta yhteenkään ei ole niin suurta kiinnostusta, että juttua irtoaisi edes suhtkoht helposti. Ei sillä, etteikö siellä olisi myös hyviä levyjä odottamassa vuoroaan, vaan mä oon niin turhautunut itsekin tähän, etten jaksa postata tänne juuri koskaan. Korjaan nyt hetkellisesti tilanteen ja syöllän ulos Kuopiorockin toisen päivän näin kuusi viikkoa myöhässä..

Kuopiorockin toinen päivä starttasi meidän osalta vasta Amarillon Big Burgerilla istuessamme. Aurinko paistoi täydeltä taivaalta ja kesän toisiksi paras päivä oli luvassa. Päivän tavoitteena oli niin Verjnuarmu kuin Turmion Kätilötkin, puhumattakaan Nightwishistä.

Päivän ensimmäisenä esiintyjänä lavalle hypännyt Kaija Koo yllätti meidät alueelle saapuessamme välispiikillä "Turmion Kätilöiden eräs herra on pyytänyt minut omistamaan tämän tulevalle vaimolleen, Lindalle. En yleensä omistuksia tee, mutta tämä on erikoistapaus". Oletin jotenkin, että puhuttiin Hannusta ja Petrasta, mutta Linda-nimi muuttikin ajatuskulun ja pohdin ääneen Juholle ja Antille sitä, miten hevimiehetkin voi olla lepposia, jotka lähinnä nauro mulle. Huoh!


Kaija Koon jälkeen oli jälleen hoidettava nesteytystä, ja kunhan saatiin jätettyä Antti Petri Nygårdin eturiviin suuntasin Niinan kanssa kohti Susannan kämppää ja matkalla tyhjentyi pullo jos toinenkin. Tulomatkalla ainakin! Aikaa hengailulle oli tässä välissä vaikka kuinka, sillä mielenkiintoisten bändien välillä ollut tauko oli 15:35-18:30, mikäli Kaija Koo mielenkiintoiseksi lasketaan.



Suuntauduimme takaisin jonkin aikaa ennen Verjnuarmun keikkaa ja tyhjennettiin siinä nurtsilla istuskellessa piilopullo jos toinenkin ja lopulta hiimailtiin kohti toista riviä, joka keikan puolessa välissä vaihtui mun osalta eturiviksi. Nean viereen päädyttiin riehumaan ja rallattelemaan biiseissä mukana, sen verran kuin sanoja sattui mieleen muistumaan. Koko bändi meni aika lailla ohi, vaikka mukavaa kyllä oli! Koska oli kyseessä yhtyeen juhlapäivä, oli mukana myös hauta-arkusta saapunut Savon Surma ja Kalaman Kalapee -veisu, joka oli mulle uusi livebiisi. Hurjaa, että osaa sanat vuosien kuuntelun perusteella vaikkei varmaan vuoteen ollut yksikään Nuarmu-biisi mulla soinut stereoista.



Settilistasta en muista sen halituista sannaa muuta kun sen, että koko kuvio alko Kuu Paestaa, Kuollu Ajjaa -rallilla. Jos ehdottoman top-kolmosen biisi alottaa keikan ja promilleja veressä on kiitettävä lukema, voi meiningin arvata. Taisin hullaantua ihan tosissani! Myös Laalavat Jouset ja Kuuvven Syven Syvvyyvessä ynnä muut tutut kuultiin tottakai.




Uusimman levyn biiseistä mulla ei ole hajuakaan. Kuvajaenen kai ainakin tuli, mutta muustapa en osaa sanoa. Muutenkin setti oli historia-painotteinen, koska myös Pimmeyven Ruhtinas ja Vihankylväjä taisi settiin kuulua. Kuten myös Lentävä Kalakukko, johon koko yleisö raikuvasti osasi sanat. Ai mitkä sanat? Osaan itse tasan "lentävä kalakukko!" -kohdan..

Viimeinen kuva Henry Nyman

Tervapirun plektran kanssa suunnattiin sitten pikimmiten Turmion Kätilöitä fiilistelemään, sillä väliä näille akteille oli suotu hurjat viisitoista minuuttia. Juho ja Antti oli onneksi lupautuneet meille paikkoja siellä pitämään, eikä oltais todellakaan päästy lähellekään toista riviä, ellei pojat olis siellä tunnollisesti töröttäneet. Eturivi oli toki jo täynnä Nightwish-fanityttöjä ja -poikia, kukahan hullu nyt semmoseen alentuu. ;o Tuttuja bongasin eturivin täydeltä ja sitten alkoikin jo semmonen meininki, että viimeinen Dooleys sai pikakyydin kohti suolistoa ja kädet nous ilmaan.



Tällä kertaa luvassa oli oikein makoisa setti, joka potkaistiin käyntiin Suolainen Kapteenilla, joka sai liikettä ihmisten pikkukätösiin ihan kiitettävällä tahdilla. Alun haipakkaa seurasi semmoset karkelot, että tämä tyttö oli liekeissä. Anteeksi, tilanteeseen sopivalla sanoilla helvetin liekeissä. Oli nimittäin semmosta biisiä toisensa perään, että jokainen niistä nostattaa jokaisella keikalla riehumisasteen melko korkeallae. Yhdistelmä Verta ja Lihaa - U.S.C.H. - Pirun Nyrkki - Hades - Grand Ball - Million Dollar Business - Tirehtööri nimittäin TOIMI!



Kunto meinasi loppua jo Hadeksen kohdalla, ja siitä mulla onkin semmonen video, ettei se ole ihan julkaisukelpoinen. Kamera kokee ainakin 360 asteisen käännöksen sun muuta, ja mikäli linssi osottaa lavalle, on tiedossa päättömiä muusikoita. No ei sitten. Jatketaanpa sitten keikkailua ilman kameraa hulluna riehuen. Tirehtööri taisi näistä Grand Ballin ohella räjäyttää tajunnan, mutta muista biiseistä ei ole muuta muistikuvaa enää kuin se, että kerrankin puhutaan asiaa! ;)



Lapset ja Vanhemmat antoi hetkellisen lepotauon, jonka jälkeinen Minä Määrään tuntui oikeasti jo siltä viimeiseltä Cooperin kierrokselta, jolloin saa miettiä mitenkä päin sitä oikein olisi. Teurastajaan saatiin Gootti-Kaija fiittaamaan ja mielenkiintoinen lopputuloshan siitä sitten lopulta syntyikin. Kaija lauleli vaan kertissä mukana, kun taas samalla itse mietin, että kuka hitto hän on ku vaatetuskin näytti tutulta. Aiemmin oltiin tosiaan niin kaukana katsomassa, että lähinnä tuijoteltiin VIP-alueen screeniä.


Vedetäänkö vai ei lopetti tuttuun tapaan setin. Mielestäni se biisi ei vain ole millään tavalla loistava, eikä muutenkaan ole ihan kohdillaan lopetusbiisinä. Niin vain on ja siihen on totuttava. Keikka olikin yksi koko festareiden parhaimmistosta, johon kenties palaan tuolla postauksen lopussa vielä.


Kätilöinnin jälkeen olikin aika tehdä päätös, jäädäkö odottamaan Nightwishiä toiseen riviin vai luovuttaa suosiolla paikkojen suhteen. Saatiin Niinan kanssa kriisikin siinä aikaiseksi, sillä en itse ollut läheskään yhtä kuollut kuin hän. Lähdettiin sitten kuitenkin pois alueelta hakemaan vettä ja ruokaa, ja myöhemmin eksyimme myös Turmion Kätilöiden nimmarointipöytään.


Tähän väliin vähän meikäläisen ulkonäköä tuolta päivältä. Laukussa on mukana myös musta kauluspaita, jossa on takana TK-sikiö a lá Sara. Hetken mielijohteesta otin paitaan poikien nimmarit ja Hannu innostui kovastikin kommentoimaan paitaa. Muutkin pohtivat, olinko tehnyt kyseisen leiman itse ja nimmaroivat tyytyväisinä. Valkeita tusseja ei löytynyt, joten nimmarit napottavat sitten sikiössä itsessään, mutta mitäpä pienistä!

Käytiin kuuntelemassa myös yksi biisi Kotiteollisuus-meininkejä. Istuttiin juuri syömässä nimmarointipisteen edessä, kun tutut sävelet alkoivat kuulua Rantalavalta. Syöksyin sinne kunhan vain sain Niinan nurmikolta ylös ja fiilisteltiin sitten yhteistuumin Satu Peikoista. Olipahan sitäkin biisiä tullut livenä kuulluksi kaipailtua, joten mahtavuutta että joskus toiveet käy toteen.

Kotiteollisuudesta survouduimme sitten kohti Stadion-lavaa ja Nightwishiä. Olisin itse halunnut sulloutua mahdollisimman eteen, mutta toinen osapuoli ei. Tästä saatiinkin kunnon kriisi aikaiseksi, mutta lopulta kuitenkin taivuin, pitkin hampain, mutta kuitenkin. Mentiin lavan vasemmalle laidalle nurtsille istuskelemaan ja pohdin, että teenkö tämän tosissani lempibändini kohdalla. Itseasiassa, tässä voisin heittää kysymyksen Niinalle: Olisitko itse valmis lähtemään pois Stam1nan toisesta rivistä kesän ainoalla keikalla - jonka jälkeen ei olisi tulossa mitään. Ehkäpä sitten tajuat miksi se mulle oli niin vaikeaa.


Ei sillä, että valinta olisi ollut millään tapaa huono. Vain se pisti silmään, että porukka osasi tosiaan vain Nemon ynnä muut. Sitten katseltiin tyhmänä meitä, kun laulettiin kaikki biisit raikuvasti nuotin vierestä.

Intro olikin jotain ihan ihmeellistä kyseinen kipale taisi olla Hans Zimmerin Roll Tide. Eli tutummin Crimson Tide. Mietin että biisissä on todella paljon tuttuja teemoja, mutten todellakaan tunnistanut kyseistä introa. Nyt uudelleen biisiä kuunnellessa tajuan, että intro oli biisin alusta, kun taas esimerkiksi Eralla oleva intro on vasta biisin loppuvaiheilta. A'vot.

Eka biisi oli tuttuun tapaan Storytime. Tämän aikana vielä istuttiin. Päätettiin, että ennen kertsiä ei saa nousta seisomaan ja siellä sitten istuttiin melkeen vasten tahtoa. Lopulta kuitenkin antoi itselle luvan nousta istumaan ja fiilistely saattoi lähteä kunnolla käyntiin. Alun hittiputkessa ei tosin erityisemmin ihmeitä ollut, Storytime - Wish I Had an Angel - Amarath. Sitten päästiinkin asiaan ja Scaretale alkoi hiukan karmivalla tavallaan. Tässä vaiheessa otin kameran käteeni ja päätin kuvata seuraavan biisin tuli mitä tuli.

Se päätös olikin sitten ihan mielenkiintoinen, nimittäin seuraavana kuultiin yksi mulle rakkaimmista biiseistä, Ever Dream. Kuuntelin vaan, että kuulostaa niin helvetin hyvältä, mutta en tajunnut mikä biisi on kyseessä. Kysyin sitä Niinalta ja sain vastaukseksi "NO EVER DREAM, URPO?!" tai jotain vastaavaa. Tuli vähän semmonen wtf-olo, mutta kyllä se siitä sitten. Kuvasin sitten biisin kokonaan ja kameran heilumisesta voi sen päätellä, että taisin olla aika fiiliksissä!


  1. Yllätyin, kun Anette postasi Kuopiorockin kuulumisensa ja tämä mun video oli siinä sitten mukana, siitä tuo katsojamäärä. Tämän jälkeen jatkettiin hyvällä meiningillä I Want My Tears Backiin, jossa vedettiin kunnon karkelot ja mukaamme pyörimään käsikynkkää innostui myös eräs pariskunta vierestämme. Loistavuutta!

    Come Cover Me:tä en ollut aiemmin ikinä kuullutkaan, mutta pakko sanoa, ettei sen sovitus toiminut läheskään yhtä hyvin kuin Ever Dreamin. Ever Dream yltää lähes samalle tasolle molemmilla laulajilla mun sydämessä, mutta Come Cover Me:ssä korkeimpien laulujen kohdat vaan kuuluu nais- ei miesäänelle.

    Finlandia syysillassa oli loistavuutta, mutta mulle se ei ole koskaan ollut yhtä merkittävä biisi kuin seuraava Last of the Wilds. Mä en varmaan koskaan kyllästy tuohon biisiin. Ja joka kerta, kun se tulee livenä, siihen vaan kuuluu laulaa Erämaan Viimeisen lyriikat. Aina. Tuntuu oudolta, että joskus tämäkin biisi ei enää kuulu settiin. Nyt se on vaan joka kerta yksi keikan kohokohdista.



    Seuraavankaan biisin kohdalla en joutunyt pettymään, toisin kuin edellisellä keikkareissulla. Ei sillä, että bändi Planet Helliä Jyväskylässäkään olisi pilannut, mutta tällä kertaa fiilis nousi ihan hulluihin lukemiin. Muistan yhä, kuinka huusin Niinalle "THE FIRST ROCK THROWN AGAIN, WELCOME TO HELL MY LITTLE SAINT!"-kohtaa ja yritin pysyä housuissani, paitsi että mulla oli hame. Ehe ehe.

    Ghost River on mielenkiintoinen livebiisi, ainakin mielenkiintoisempi ja paremmin kuuntelua kestävä kuin levyllä. Nemo puolestaan, noh, kuuluu settiin, eikä siitä sen enempää. Over the Hills puolestaan jälleen kerran sai karkelot aikaan ja pompittiin itsemme ihmeelliseen hurmostilaan, mikäpäs siinä! On sinällään aika karua, että yhdet parhaimmista säväreistä aiheuttaa biisi, joka ei ole edes bändin oma. Tulkinta on vaan jotakin niin upeaa ja mä jotenkin yhä näen tässä biisissä vanhan Nightwishin. On upeaa, että bändi ylipäätään tätä esittää. Tiedän, että monet tätä valintaa kritisoivat sillä, ettei biisi ole alunperinkään edes Aneten aikana coveriksi mukaan levylle otettu. No juuri siksihän tämä onkin niin. ♥



    Song of Myself jälleen kerran oli toimiva, vaikka taustascreenistä näkyikin meille asti vain puolet. Last Ride of the Day puolestaan nivoi koko keikan upeasti yhteen ja abracadabrat vaan raikuivat Kuopion yössä bändin soitellessa viimeisiä sointujaan. Imaginaerum ei ole itselleni ollut koskaan niin paikallaan kuin tuolla keikalla. Samaan aikaan kaunis lopetus keikalle ja samaan aikaan loistavat mittasuhteet isolle ilotulitukselle antava biisi aiheutti kylmän väreitä useissa kohdissa.

    Oli myös mukava päästä juttelemaan eturivin kavereille, sillä aiemmin ei siihen ollut mitään mahdollisuutta. Tästä kiitokset kuitenkin kuuluu festarin järjestäjille - kukaan ei tullut häätämään pois alueelta, vaan sai hengähtää rauhassa ja tehä sotasuunnitelmia seuraavia reissuja varten.. ;)

Tällainen oli siis minun Kuopiorock 2012. Kaiken kaikkiaan festarikokemus oli yksi parhaimmista koskaan. Yleinen hyvä fiilis ja loistavat keikat jäävät varmasti mieleeni tästä yhdestä elämäni parhaimmasta viikonlopusta. Asennetta oli monissa keikoissa, mutta parhaimmiksi minulle kohosivat Eläkeläiset, Verjnuarmu, Turmion Kätilöt ja Nightwish. Korpiklaanikaan ei kaukana tuosta listasta ole, mutta Eläkeläisten pittimeno pieksi sen sitten kuitenkin.

Nightwishinkin keikka oli yksi koko kyseisen bändin keikkahistoriani parhaimmista, mutta nyt mua alkaa mietityttämään, tuleeko musta sellainen hiimailija, etten koskaan edes yritä eturiviin. Helsinginkin keikalla taitaa käydä niin, joten saapa nähdä. Rakkautta tämmöset festarit kuitenkin on, ei siitä pääse yli eikä ympäri. Hienoja ihmisiä, loistavia pittejä, upeita bändejä ja mikä tärkeintä - loistavaa fiilistä täydellisen musiikin kylkiäisenä, mikäs sen parempaa!